seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

علی زرافشان اظهار کرد: هدایت تحصیلی امسال با توجه به مصوبه برنامه درسی ملی در پایه نهم انجام می شود. بر اساس فرم جدید هدایت تحصیلی علاوه بر فرم قبلی که دروس تقریبا امتیاز برابر داشتند در فرم جدید دروس ضریب پیدا کرده اند. 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد : دانش آموزان در پایان پایه نهم، شاخه تحصیلی(نظری یا فنی) و رشته تحصیلی خود را تعیین می کنند. 

وی با بیان این که بر اساس فرم های هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایه دهم وارد رشته تحصیلی خود خواهند شد، خاطرنشان کرد: شاخه ها و رشته های هدایت تحصیلی دانش آموزان در شاخه نظری رشته های علوم انسانی، معارف، ریاضی همچنین برنامه درسی شاخه تجربی به تصویب رسیده است.

زرافشان تصریح کرد: براساس این مصوبه دانش آموزان ابتدا از پایه نهم مستقیم وارد رشته و شاخه خود می شوند و در شاخه نظری، رشته ریاضی، تجربی، انسانی و معارف را انتخاب می کنند. 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: هدایت تحصیلی از دوره دوم متوسطه به دوره اول متوسطه منتقل می شود. معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و همکاران چارچوب این برنامه را تنظیم کرده و این هفته تا هفته آینده در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب خواهد رفت. 

وی خاطرنشان کرد: تغییر جدیدی که ایجاد شده این است که در ماده 96در آیین نامه متوسطه، هدایت تحصیلی براساس 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات بود که به 2 عامل اولی توجه می شد اما اکنون در این آیین نامه 2 عامل بعدی نیز اجرایی می شود. 



بازگشت «هدایت تحصیلی» بعد از 22 سال به پایه نهم 

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول آموزش و پرورش از بازگشت «هدایت تحصیلی» بعد از 22 سال به پایه نهم خبر داد و گفت: دانش‌آموزانی که امسال در پایه نهم هستند، در خرداد ماه سال 95 برای ورود به مقطع متوسطه دوم، انتخاب رشته را انجام می‌دهند.

عظیم محبی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در خصوص آیین‌نامه هدایت تحصیلی در پایه نهم اظهار داشت: مقرر شده است هدایت تحصیلی با توجه به سند برنامه درسی ملی در پایه نهم انجام شود یعنی دانش‌آموزانی که امسال در پایه نهم هستند در خرداد ماه سال 95 برای ورود به مقطع متوسطه دوم، انتخاب رشته انجام می‌دهند. 



وی ادامه داد:‌ در پایه اول متوسطه دوم نیز رشته‌هایی شامل «علوم تجربی»، «ریاضی فیزیک»، «علوم انسانی»، «کاردانش» و «فنی و حرفه‌ای» وجود دارد و هر دانش‌آموز بر اساس علاقه، استعداد، انجام تست و نمرات خود اولویت‌بندی شده و در نهایت در یکی از این رشته‌ها در مقطع متوسطه دوم تحصیل می‌کند. 


محبی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری حدود یک میلیون دانش‌آموز در پایه نهم داریم،‌ گفت: این تعداد دانش‌آموز باید رشته تحصیلی‌شان مشخص شود و به پایه اول «متوسطه دوم» بروند. 

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش افزود: کارهای فرهنگ‌سازی هدایت تحصیلی در مدارس از اول مهر سال جاری انجام شده و مدیران و مشاوران تحصیلی در این خصوص به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی می‌کنند و تنها توزیع فرم هدایت تحصیلی است که در خرداد 95، انجام می‌شود و هر دانش‌آموز انتخاب رشته کرده و سال تحصیلی آینده در رشته مورد نظر درس می‌خواند. 


وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه هدایت تحصیلی فعلی تقریباً با آیین‌نامه هدایت تحصیلی گذشته تفاوتی ندارد،‌ گفت: چند ملاک در هدایت تحصیلی داریم که شامل «نمرات»، «تست استعدادیابی و علاقه» و «عملکرد»‌ است که ماحصل نمره درس دانش‌آموز در سه سال تحصیلی، 10 نمره نظر دانش‌آموز و 10 نمره نظر معلم پیش‌بینی شده است و در مجموع 100 امتیاز است که در خرداد در مدارس اجرا می‌شود و در کنار آن بحثی به نام هنجار استانی داریم یعنی در استان چه مقتضیاتی وجود دارد که همه این موارد در کمیته‌ای که در استان تشکیل می‌شود، بررسی شده و درباره آن تصمیم می‌گیریم. 


محبی تصریح کرد: دانش‌آموز با توجه به نمراتی که به دست می‌آورد اولویت‌بندی رشته‌های تحصیلی برای او مشخص می‌شود و هر دانش‌آموز می‌تواند سه رشته را انتخاب کند که با توجه به نمرات کسب شده، دانش‌آموز با مشاور مدرسه مشورت کرده و انتخاب رشته می‌کند و در نهایت در یکی از رشته‌ها تحصیل می‌کند. 

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هدایت تحصیلی بعد از 22 سال که در متوسطه دوم انجام می‌شد، به متوسطه اول و پایه نهم برگشته است؛ چرا که در گذشته نیز هدایت تحصیلی در دوره راهنمایی قدیم وجود داشت و در حال حاضر نیز محتوای آن مقداری تغییر پیدا کرده است.



رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش متناسب با نیاز بازار کار تغییر خواهد کرد 

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش ، گفت: رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش متناسب با نیاز بازار کار تغییر خواهد کرد . 

سید محسن حسینی مقدم درخصوص محدود شدن رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش متناسب با نیاز بازار کار اظهارکرد :‌ رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش متناسب با نیاز بازار کار تغییر خواهد کرد و براین اساس ممکن است برخی رشته‌های جدید اضافه و برخی رشته‌ها که بازار کار به آنها نیاز ندارد، حذف شوند. 

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد :‌ تا زمانی که در شورای عالی آموزش‌وپرورش و کمیسیو‌ن‌های مربوطه تعداد رشته‌های شاخه کاردانش و فنی‌ و حرفه‌ای مصوب نشود، نمی‌توانیم بگوییم تعداد رشته‌ها کاهش یافته است. 

وی خاطرنشان کرد :‌ هم‌اکنون 43 رشته در شاخه فنی و حرفه‌ای داریم. برای سال تحصیلی آینده که پایه دهم را در دوره متوسطه دوم خواهیم داشت،‌ تعدادی از 43 رشته شاخه فنی و حرفه‌ای با تغییر محتوا باقی می‌ماند، برخی رشته‌های جدید اضافه شده و برخی رشته‌ها نیز که متناسب با نیاز بازار کار نیست، حذف می‌شوند. 

دکترحسینی مقدم در خصوص کاهش رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای از 43 رشته به 27 رشته بیان کرد :‌ در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش برخی افراد نظراتی را ارائه کرده‌اند مبنی بر اینکه تعداد رشته‌های شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای به 27 رشته برسد اما تا زمانی که شورای عالی آموزش و پرورش این موضوع را مصوب نکند، نمی‌توان تعداد دقیق رشته‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای را اعلام کرد. 


وی با بیان این که هم‌اکنون جلسات کارشناسی در شورای عالی آموزش و پرورش در حال برگزاری است، افزود: در شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهادات مختلفی مطرح شده است به عنوان مثال یکی از پیشنهادات این است که رشته امور زراعی از امور باغی جدا شود از سوی دیگر حدود 5 رشته جدید نیز پیشنهاد شده اما هنوز نهایی نشده است و طی چند جلسه آینده این موضوع نهایی خواهد شد.


احتمال تغییر رشته‌های کار و دانش

مدیرکل دفتر آموزش کارودانش وزارت آموزش و پرورش از اختصاص حدود 42 ساعت دروس شایستگی‌های عمومی و 10 ساعت شایستگی‌های غیرفنی برای دانش آموزان فنی و کار و دانش بر اساس تصویب شورای عالی خبر داد گفت: بر اساس برنامه درسی ملی حداکثر باید 40 ساعت در هفته برنامه درسی داشته باشیم.

مصطفی آذرکیش  درباره آخرین تغییرات مصوب در جریان استقرار پایه دهم تحصیلی در سال آینده و کاهش رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش اظهار کرد: هنوز مصوبه‌ای دال بر کاهش رشته‌ها نداشته‌ایم اما احتمالا کاهش خواهیم داشت.

وی افزود: هنوز این موضوع در چرخه کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد و عناوینی که حذف می‌شود و یا عناوین جدیدی که اضافه خواهند شد در حال نهایی شدن هستند.

مدیرکل دفتر آموزش کارودانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره آموزش‌های فنی آنچه مصوب شده و قطعی است، اختصاص حدود 42 ساعت دروس شایستگی‌های عمومی و 10 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است گفت: بر اساس برنامه درسی ملی حداکثر باید 40 ساعت در هفته برنامه درسی داشته باشیم که در سه سال حداکثر120 ساعت خواهد شد.

آذرکیش ادامه داد: برای 52 واحد تعیین تکلیف شده و برای حداکثر تا 68 واحد دیگر دروس مهارتی و تخصصی تدریس خواهد شد. وی با اشاره به اینکه هشت مجموعه در کارودانش داریم گفت: از این هشت مجموعه رشته‌هایی با توجه به عدم نیاز بازار کار حذف می‌شوند و رشته‌های جدیدی نیز اضافه خواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش کارودانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در رشته کارودانش نیازها را از بازار کار و دستگاه‌های اجرایی مربوط احصاء می‌کنیم عنوان کرد: در نهایت عناوین شغلی به سازمان پژوهش برای تدوین محتوا ارائه می‌شود.

آذرکیش افزود: هر تغییری بخواهد ایجاد شود بررسی اولیه در کارگروه‌های مربوط انجام و در نهایت به تصویب شورای عالی می‌رسد.

به گفته وی، فعلا 264 عنوان رشته مهارتی در سراسر کشور داریم که توزیع آن به تناسب نیاز استان‌ها متنوع است.


خاطرنشان می کنم که دروس مرتبط با انتخاب رشته شامل دروس : ریاضی، علوم، ادبیات، عربی، کاروفناوری هستند و شما دانش آموز عزیز باید حداقل نمره تعیین شده برای هر کدام را کسب کنید.

حداقل نمره در کلیه کتاب های موثر در انتخاب شاخه 14 می باشد. و فقط دانش آموزانی که متقاضی تحصیل در شاخه فنی مهارتی و شاخه-رشته های کاردانش و فنی و حرفه ای هستند برای درس ریاضی حداقل نمره 12 را باید کسب کنند.

انتخاب شاخه



مطالب مرتبط: 

نظرات (۱)

میدونی با سیستم یا گوشی معمولی میتونی بیتکوین ماین کنی راحت روزی 1 دلار میده
لینک دانلودش اینجاست
https://cryptotabbrowser.com/3071294

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">