seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

همه چیز در مورد رشته بهیاری

سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۰۲:۱۵ ب.ظ


دوستان من قبل از اینکه مطلب رو بخونید لطفا توجه کنید که وقتی شما کامنت میگذارید چه طور می خواهید پاسخ خودتون رو میون این همه پرسش و پاسخ دریافت کنید؟عزیزان اگه می خواهید فوری پاسخ بگیرید فقط یه راه داره که فوری پاسختون رو بدم اینکه روی لینک زیر کلیک کنی و بیای من رو توی اینستا فالو کنی و رایگان پاسخ بگیری:

 یکی اینکه بیایید اینستاگرامم:  +++++کلیک کن++++++


بارها و بارها در همایش‌هایی که در شهرستان‌های مختلف برگزار کردم این رشته را تمام و کمال به دانش‌آموزان علاقه‌مند معرفی کردم اما متاسفانه فراموش کردم که محتوا را در سایت با شما دوستان به اشتراک بگذارم. در این مطلب هرآنچه یک دانش‌آموز متوسطه اولی حال پایه هفتم یا هشتم و یا پایه نهم باید در مورد رشته بهیاری بداند را خیلی مختصر با هم مرور می کنیم. البته قبلش اینجا کلیک کن و اینستاگرام من رو فالو کن تا از زمان دقیقش که رسید خبردارت کنم(به همین راحتی) البته کلی آموزش های دیگه هم اونجا داریم!


قبل از هر چیز خبر خوش اینکه طبق مصوبات جلسه ۱۴۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۹۹ از سال ۱۴۰۰ سهمیه ویژه بهیاران به مدت ۵ سال به میزان ۵ درصد از ظرفیت هر یک از رشته محل‌های دوره روزانه مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری به بهیاران حائز شرایط اختصاص می‌یابد. پس سهمیه برگشت :) 

رشته بهیاری برای  بهورز شدن در خانه‌ها و مراکز بهداشت خصوصا خانه های بهداشت مناطق روستایی دایر شده است. بهیاری مانند مثلا رشته علوم و معارف اسلامی با همکاری آموزش و پرورش با یک نهاد دیگر مانند علوم پزشکی راه اندازی شده و هدف آن تربیت نیروی متخصص به منظور خدمت در مراکز بهداشت است. در واقع بهیار یک عضو تیم ارائه خدمات پزشکی در مناطق مختلف است. شایان ذکر است که پرستار در امر بهداشت و درمان نیرویی تخصصی تر از یک بهیار محسوب می شود. چهت می شود که دوستان سراغ بهیاری می روند چون در ادامه می خواهند پرستار شوند یا از رقابت سنگین رشته تجربی و جاماندن از قافله پذیرش در رشته پرستاری کنکور سراسری می‌ترسند! در ادامه به تمامی سوالات شما پاسخ خواهم داد. پس روی ادامه مطلب کلیک کنید:


در دبیرستان چگونه می توانم بهیاری را انتخاب کنم؟

دوستان علاقه مند به رشته بهیاری در دوره دبیرستان یا همان پایه نهم در متوسطه اول حق انتخاب یکی از رشته‌ها را دارند. رشته بهیاری در هنرستان‌های ویژه این رشته ارائه می‌گردد پس شما در فرم انتخاب رشته مشخصا با نام بهیاری مواجه نمی‌شوید و صرفا  رشته‌های نظری را می‌رسانید و علاقه شما در هنرستان در زمینه خدمات، کشاورزی، هنر و صنعت سنجیده می‌شود.

حالا پس چطور باید اعلام کنید که می‌خواهید این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید؟ تنها راه «گوش به زنگی» است یعنی با گوش باز و نگاه جستجوگرتان منتظر اطلاعیه باشید چون هرساله در تاریخ های متفاوت زمان و طریقه امتحان بهیاری اعلام می‌گردد و اصولا این تاریخ پس از امتحانات خردادماه پایه نهمی ها است و مخصوص این پایه می‌باشد. 

استان خودمان کرمان برای دختران و پسران در بم و برای دختران در بافت و برای پسران در رفسنجان هنرستان دایر کرده (شهرستان بم هر دو جنسیت را دارد و برای بومی های خودش است باقی استان برای بافت و رفسنجان رقابت میکنند). این هنرستان‌ها شیانه روزی هستند و در ادامه توضیحات کاملی در این مورد ارائه می کنم.


چه معدلی رو پذیرش می‌کنند؟

در استان‌های مختلف میزان معدل پذیرش متفاوت است ولی براساس اطلاعی که بنده دارم بهیاری شهرستان بافت شرط معدل 17 را برای دانش‌آموزان گذاشته. البته شرط معدل کمتر از 16 را در جایی ندیده ام.


منابع رشته بهیاری کدامند و کدام کتاب‌ها را باید بخوانیم؟

کار خاصی قرار نیست انجام دهید. شما برای آزمون بهیاری باید به 100 سوال از درس‌های فارسی، ریاضی، علوم، انگلیسی، دینی و هوش پاسخ دهید. سهم هر کتاب 20 سوال است اما سهم زبان 10 سوال و هوش نیز 10 سوال پس همین کتاب هایی که برای امتحانات پایه نهم می‌خوانید کفایت می‌کنند. البته به گفته علوم پزشکی تاثیر کتب هفتم و هشتم به میزان 30 درصد و نهم 70 درصد است.


ادامه تحصیل از طریق رشته بهیاری

سهمیه رشته بهیاری برای کنکور قبل حذف شد و همانطور که در ابتدا گفتم قرار است تا کنکور 1405 همچنان به همین شکل سهمیه برقرار باشد. دانش‌آموزان به هوای همین سهمیه و برای دور زدن کنکور سراغ این رشته می‌روند. یک بهورز که رشته بهیاری خوانده می‌تواند برای ادامه تحصیل در رشته‌های پرستاری، پزشکی و رشته های متنوع پیراپزشکی ادامه تحصیل دهد. سهمیه بهیار 5درصد رشته پرستاری دانشگاه سراسری است. البته دریافت این پنج درصد سهمیه شرایطی دارد که در پاراگراف بعدی توضیح می دهم.


شرایط دریافت سهمیه پرستاری

خب این افراد باید برخوردار از سلامت کامل جسمی و روانی باشند. دارا بودن گواهینامه اشتغال به خدمت، اعم از دولتی و یا غیردولتی به تأیید دفتر پرستاری محل خدمت، دارا بودن حداقل سه سال سابقه خدمت اعم از دولتی و غیردولتی به عنوان «بهیار» در استان محل خدمت پس از دریافت مدرک دیپلم بهیاری به تأیید دفتر پرستاری محل ارائه خدمت از جمله این شرایط است.

دارا بودن دیپلم بهیاری نظام قدیم آموزش متوسطه (چهارساله) و یا دیپلم بهیاری نظام جدید آموزش متوسطه (سه ساله) به اضافه دریافت مدرک پیش دانشگاهی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و کسب حدنصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد از دیگر شرایط پذیرش است.

استان بومی، استان محل خدمت (محل اشتغال) بهیار است و متقاضیان حق انتخاب کدرشته محل‌های ایجاد شده در استان‌های همجوار را ندارند. در صورت عدم رعایت این ضابطه در صورت قبولی، قبولی داوطلب لغو خواهد شد.

طول دوره تحصیل و نظام آموزشی مطابق آئین نامه آموزشی مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی است. پذیرفته شدگان این سهمیه مجاز به انتقال و جابجایی نیستند.

برنامه آموزشی مطابق برنامه آموزشی مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی است. درس‌هایی که دانشجو در دوره بهیاری گذرانده است در مقطع کارشناسی پیوسته، تطبیق واحد داده نمی‌شود و دانشجو ملزم است تمام دروس مقطع کارشناسی پیوسته را بگذراند.

متقاضیانی که با توجه به ضوابط اعلام شده علاقه‌مند به استفاده از سهمیه بهیاران در رشته پرستاری هستند، باید علاوه بر انتخاب یکی از سهمیه‌ها برحسب مورد، وضعیت خود را با علامت‌گذاری قسمت مربوط تعیین کرده و همچنین استان محل خدمت خود را (استان محل اشتغال به حرفه بهیاری) در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی درج کنند.


محل کار یک بهورز دقیقا کجاست؟

ببینید اصولا بهورز را برای خانه های بهداشت روستایی جذب می‌کنند و آموزش می‌دهند و در صورت نبود پزشک استقلال عمل زیادی ندارد و باید تحت نظر پزشک فعالیت کند. در اورژانس بین جاده ای و بیمارستان‌ها هم ممکن است شاهد بهورزان باشیم اما مثلا همین اورژانس جاده ای بیشترین جذبش از رشته ای به نام فوریت‌های پزشکی است و بعد ممکن است نوبت به بهورز برسد.


وظایف و مسئولیت‌های یک بهورز

مراقبت از بیماران (سرپایی و بستری) در مراکز بهداشتی و درمانی تحت نظارت سرپرست مربوطه

دریافت داروهای تجویز شده و خوراندن آن‌ها به بیمار طبق دستور پزشک و با مسئولیت او

انجام دادن انواع تزریقات سرم و خوراکی، پانسمان، درجه‌گذاری، گرفتن نمونه ادرار، مدفوع و خلط برای آزمایش طبق دستور و با مجوز کتبی پزشک

آماده کردن بیمار در موارد لازم برای انجام معاینات پزشکی و تهیه پرونده

کمک در پذیرش بیمار طبق خط مشی بیمارستان و مراکز پزشکی تحت نظارت سرپرست مسئول

مراقبت در حفظ نظم و نظافت بخش و پاکیزگی کلیه لوازم بیماران

نظافت و ضد عفونی لوازم و وسایل مورد نیاز بخش

شرکت در جریان زایمان‌های طبیعی و مراقبت از نوزادان و مادران

تشکیل پرونده تنظیم خانواده، مراقبت‌های دوران بارداری و بعد از زایمان و پیگیری وضع کودک تا هشت سالگی

کنترل بهداشت محیطی مدرسه، خانه های روستا، اماکن عمومی مثل آرایشگاه‌ها، مساجد، حمام ها  

مراقبت های دورۀ سالمندی

تجویز دارو برای بیماری‌های سطحی

گرفتن شرح حال، ارزیابی و کنترل علائم حیاتی بیمار

کنترل وضع جسمی دانش‌آموزان و آموزش مسائل مختلف بهداشتی روستا

بهداشت حرفه ای کارگاه‌های شغلی و کنترل بهداشت مواد غذایی.


بدی های شغل بهورزی

حقوق کم، دوری از مناطق شهری و خدمت در مناطق دورافتاده، مسئولیت سنگین، شب بیداری، خواب کم و...


خبر زمان ثبت نام  را از کجا دریافت کنم؟

شما از طریق مشاور  یا مدیریت مدرسه خود یا فالو کرئن اینستاگرام من (اینجا کلیک کن) یا مراجعه به سایت علوم پزشکی استان خود و سرچ کلمه بهیاری در سایت می‌توانید از اخبار دسته اول اطلاع پیدا کنید. آدرس سایت علوم پزشکی استان کرمان: http://www.kmu.ac.ir خب چطوری این کار رو باید انجام داد. خیلی راحت تصویر زیر رو نگاه کن یادمی‌گیری: 

لینک مشاهده فیلم آپارات

لینک دانلود فیلم



شرایط ورود به رشته بهیاری

خب یه سری شرایط مثل معدل رو که بالاتر گفتم بستگی داره به استانش مثلا کرمان معدل 17 باقی شرایطش:

1. قبولی در آزمون علمی و مصاحبه

2. بومی استان باشد

3.افراد داری سهمیه جانبازان(خانواده آزادگان، شهدا، جانبازان و...) در اولویت پذیرش هستند

4. تعهد خدمت دو برابر زمان تحصیل. 3 سال تحصیل می شود 6 سال تعهد(یعنی هرچی میگن توی این سال ها باید گوش کنی)

5. سلامت جسمانی و روانی

6. حداکثر سن بنا به دستورالعمل آموزش و پرورش برای مدارس روزانه که 18 سال است.

7. قبولی در امتحانات خردادماه پایه نهم 


مدارک لازم جهت ثبت نام اینترنتی

1. یک برگ فرم درخواست تکمیل شده (برای دریافت کلیک کنید)

2. کپی مدرک تحصیلی پایه نهم (پس اگر شهریور قبول بشی چون زمان ثبت نام پیش از شهریور هست نمیتونی بهورز بشی)

3.کپی شناسنامه (برگ اول)

4. فیش بانکی مبلغ واریزی (هر ساله میزان مبلغ که زیاد هم نیست آپدیت می شود پس نمی شود به مبلغ خاصی اشاره کرد)

5. چهار قطعه عکس 3در4

6. گواهی حسن اخلاق از طرف مدرسه با درج نمره انضباط (پس شیطونا مواظب باشن )

7. فرم هدایت تحصیلی (این فرم بعد از امتحانات خردادماه با مراجعه به مدرسه به دست می آید بهش فرم انتخاب رشته هم میگن)


نکته: مدارک گفته شده رو باید اسکن کنید چون ثبت نام اینترنتی هست. بعد اینکه اگر شرایط سنی و تحصیلی اجازه بده (منظور پاس کردن دروس عمومی و الزامات و دروس اختصاصی است) بهت مدرک هنرستان کاردانش رشته بهیاری هم می دهند. دوستان نکته آخر اینکه این رشته زیرنظر آموزش و پرورش و قبل از دیپلم است و با کمک پرستاری جهاد دانشگاهی و ... فرق دارد و هزینه ای بابت تحصیل نباید بپردازید)


هنرستان های بهیاری در کدام شهرها قرار دارند؟


         نام و شهر                          جنسیت

۱ هنرستان بهیاری آباده            دخترانه

۲ هنرستان بهیاری آباده            پسرانه

۳ هنرستان بهیاری مرودشت   دخترانه

۴ هنرستان بهیاری مرودشت   پسرانه

۵ هنرستان بهیاری ایرانشهر   دخترانه

۶ هنرستان بهیاری ایرانشهر   پسرانه

۷ هنرستان بهیاری ایرانشهر   پسرانه

۸ هنرستان بهیاری بم/فهرج         دخترانه (پذیرش متوقف شده است)

۹ هنرستان بهیاری بم/نرماشیر   پسرانه (پذیرش متوقف شده است)

۱۰ هنرستان بهیاری بافت          دخترانه (خیابان فردوسی جنب اورژانس 115)

۱۱ هنرستان بهیاری رفسنجان پسرانه (نام آموزشگاه سینا تلفن: 0343233208)

۱۲ هنرستان بهیاری نهاوند         دخترانه

۱۳ هنرستان بهیاری تویسرکان پسرانه

۱۴ هنرستان بهیاری بندر گناوه دخترانه

۱۵ هنرستان بهیاری برازجان         پسرانه

۱۶ هنرستان بهیاری زابل        دخترانه

۱۷ هنرستان بهیاری قائمشهر     پسرانه

۱۸ هنرستان بهیاری قائن       دخترانه

۱۹ هنرستان بهیاری زابل       دخترانه

۲۰ هنرستان بهیاری زابل       پسرانه

نظرات (۱۶)

سلام وقتتون بخیر

ببخشید سال ۱۴۰۳ نوبت دخترا هست که امتحان بدن یا پسر ها؟

 میشه حساب کنید

میدونی با سیستم یا گوشی معمولی میتونی بیتکوین
ماین کنی راحت روزی 1 دلار میده
لینک دانلودش اینجاست
https://cryptotabbrowser.com/3071294

سلام و تشکر از انتقال تجربیات ارزشمندتان 

سلام من پایه نهم هستم رشته بهیاری خیلی علاقه دارم 

برای آزمون از چ کتاب های استفاده کنم

 

پاسخ مشاور:
عزیزم خوب مطالعه کن می بینی. نوشتم که!

سلام من پایه نهم هستم رشته بهیاری خیلی علاقه دارم 

برای آزمون از چ کتاب های استفاده کنم

 

سلام من رشته بهیاری خیلی علاقه دارم 

اگ میشه درمورد این رشته بیشتر بگید ممنون ؟

و معدل از چند باید باشه ؟

و چه کتاب هایی در امتحان میان ؟

تاریخ امتحان کی هست ؟ 

کجا باید امتحان بدیم ؟ 

ممنون میشم بهم بگید 

سلام من رشته بهیاری خیلی علاقه دارم 

اگ میشه یکم بیشتر درموردش حرف بزنید ممنون 

سلام من متولد 67 لیسانس حسابداری چطور می تونم مدرک بهیاری بگیرم ممنون راهنمایی کنید

سلام خسته نباشید من میخوام ادامه تحصیل بدم در رشته پرستاری خواستم بدونم اگه بخوام برم پرستاری باید سه سال درس تجربی دبیرستان رو بخونم باز دوباره جدا از سه سال بهیاری؟ 

  • آیدین رضازاده رودباری
  • حقوقش خیلی کمه برو درس بخون یه کار درست نه فقط برای دورزدن کنکور

    سلام من پایه دوازدهم رشته علوم انسانی هستم میخواستم بدونم میشه کنکور بهیاری بدم و رشته پرستاری بخونم

    سلام من پایه دوازدهم رشته علوم انسانی هستم میخواستم بدونم میشه کنکور بهیاری بدم و رشته پرستاری بخونم

    سلام من  خیلی علاقه به رشته ی بهیاری دارم ولی تو شهر ما رشته بهیاری نیس میخواستم بدونم میشه من در دبیرستان رشته ریاضی بخونم و برایع دانشگاه کنکور رشته بهیاری بدم و پرستاری بخونم

    سلام من پایه دوازدهم رشته ریاضی هستم میتونم در کنکور بهیاری شرکت کنم و پرستاری بخونم

    سلام من سال نهمی هستم و دوست دارم کمک بهیاری بخونم  برای کمک بهیاری چه رشته ای باید برداشت؟ حقوقش چقدر هست ؟ و در استان تهران امکان تحصبل تو این رشته هست؟

    پاسخ مشاور:
    کمک پرستاری منظورتونه که ربطی به کنکور نداره و نظام پرستاری برگزارش میکنه
    سلام میتونم شماره ی شما رو داشته باشم
    پاسخ مشاور:
    09131467038

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">