seyedrezabazyar>

مشاورین کرمان

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان وبسایت مشاورین :

کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم.

طرح تحول بنیادین که سال های تحصیلی  کنونی آغازی عملی بر تئوری مطرح شدۀ آن به شمار می‌آید ما را برآن داشت تا همسو با این تحول عظیم در عرصۀ تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم گام برداریم و نشریه‌ای داخلی تهیه و انتشار دهیم و از این طریق هم‌قدم با دیگر همکاران در این راه دشوار حرکتی رو به جلو داشته باشیم. نظام آموزشی جدید که از آن با نام «شش،سه،سه» یاد می‌شود تنها یک نام و تقسیم بندی صرف نیست و از همین ابتدای امر با بحرانی که برای تامین مدرس مقطع ابتدایی و اختلالی که در ساعات تدریس همکاران مقطع راهنمایی ایجاد کرده خود حاکی از نیازمندی ما به برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این زمینه می‌باشد.

سال تحصیلی 92-91 برگی مهم در کتاب تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد و آغازی بر این تحول  .نظام آموزشی جدید ظرفیت‌های بالقوۀ زیادی برای پیشرفت و اعتلای سطح کیفی آموزش در ایران را دارا است و این موضوع را می‌توان از مشاهدۀ پیشرفت کشورهای دیگری که مدل آموزشی مشابه ما را تجربه می‌کنند برداشت کرد. پیشتر طرح های جزئی و کلی دیگری را در این زمینه امتحان کرده‌ایم. برای نمونه نظام ترمی واحدی را همگی به خاطر داریم که پس از مدتی بدلیل مشکلات عدیده‌ای که ایجاد کرد به راحتی کنار گذارده شد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر تمایل داشته باشیم سند تحول بنیادین سند افتخار آموزش و پرورش باشد نیاز به همکاری جمعی در این زمینه خواهد بود و برهیچ‌کس پوشیده نیست که در صورت عدم همکاری جمعی، با نواقص نظام قدیم که طرح جدید از لحاظ تقسیم‌بندی پایه‌ها به آن شباهت دارد برخورد خواهیم کرد. 

                                                                                       

احسان افشارمنش
آخرین نظرات

 

چندی پیش خبری مبنی بر انحلال مدارس سمپاد شنیده شد که خبر درست را می توانید همینجا بخوانید. شورای عالی آموزش و پرورش پذیرش در مدارس سمپاد را بر اساس معیارهای جدید اعلام و خبر انحلال مدرسه استعدادهای درخشان را رد کرد.

در حال حاضر پرورش دانش آموزان مستعد و تیزهوش زیر نظر معاونت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش قرار دارد که پیش تر برعهده سازمان جداگانه به نام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بود.


** تاریخچه تاسیس مدارس سمپاد

در سال 1355 دو مرکز آموزش موسوم به تیزهوشان پایه گذاری شد، پس از پیروزی انقلاب در 1357 تا سال 1366 دو مرکز دخترانه (علامه حلی) و پسرانه (شهید اژه ای) زیر نظر دفتر کودکان استثنایی فعال بود.

با پیگیری موضوع مراکز تیزهوشان، اساسنامه ای در سال ۱۳۶۶ به صورت رسمی تصویب شد و سازمانی تحت نام سمپاد با دو مرکز و ۸۰۲ دانش آموز تشکیل و به آموزش و پرورش پیوست و اینچنین سمپاد از جایگاهی مستحکم تر برخوردار و مدارس پسرانه تهران به عناوین مدارس علامه حلی و مدارس دخترانه تهران به فرزانگان ، نامگذاری شد.

سازمان سمپاد به تدریج مدارس زیرمجموعه خود را در استان های مختلف کشور گسترش داد و طبق آمار تا سال 88 ، تعداد 338 مدرسه سمپاد در 92 شهر و ناحیه کشور ایجاد شد.

در دی ماه سال 1389 براساس مصوبه شورای عالی اداری و به منظور تقویت المپیادهای علمی کشور و جشنواره های خوارزمی و توسعه کمی و کیفی مدارس استعدادهای درخشان، باشگاه دانش پژوهان جوان و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با یکدیگر ادغام و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان شکل گرفت.

سمپاد ابتدا رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی را دربر می گرفت ، اما پس گذشت چند سال رشته ادبیات و علوم انسانی طی سال تحصیلی 91-90 به پذیرش در این مدارس افزوده شد و به مرور توسعه یافت.

برنامه ریزی برای ترغیب دانش آموزان به انتخاب این مدارس و راه اندازی آن در اکثر استان ها در سال تحصیلی 92-91 صورت گرفت که گام اول در مهرماه 90 با دو استان و به همراه 58 دانش آموز و گام دوم در مهرماه 91 با 19 استان و 40 کلاس و 603 دانش آموز ، همراه شد.

اکنون این سازمان و تشکیلات زیرنظر معاونت مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان به عنوان نهادی که بر امور تحصیلی دانش آموزان مستعد و با بهره هوشی بالا نظارت می کند و اختصار آنرا سمپاد می نامند.

این سازمان دارای مدرسه در مقطع اول و دوم متوسطه و پیش دانشگاهی دخترانه و پسرانه در شهرهای پرجمعیت است. دانش آموزان در مدارس سمپاد از طریق برگزاری آزمون سراسری که عمدتاً مبتنی بر ارزیابی هوش، دانش ریاضیات و علوم است انتخاب و گزینش می شوند.

احمد عابدینی  با بیان اینکه خبر انحلال مدارس تیزهوشان صحت ندارد اظهارکرد: این موضوع بارها از سوی وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است و از طرفی درهیچ یک از استانها مدارس سمپاد منحل نشده و سخت گیری های ثبت نام براساس معیار تعریف شده از سوی شورای عالی آموزش و پرورش انجام می پذیرد.

معاون امور کمیسیون های شورای عالی آموزش و پرورش افزود: تعداد مدارس سمپاد کم نشده بلکه پذیرش افراد داوطلب حضور در این مدارس براساس شاخص و امتیازات بدست آمده برای حضور در این مراکز صورت خواهد پذیرفت و بطور طبیعی ورود دانش آموزان با توان پایین تر انجام نخواهد پذیرفت.

وی با اشاره به محدودیت به وجود آمده درشهر تهران برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه ، اظهار کرد: مشکل تهران به لحاظ کمبود جا بود و باید به لحاظ تعادل و تناسب با شرایط ، دانش آموزان را در این مدارس پذیرش کرد.

نظرات (۱)

مدارس سمپاد منحل نشدند. قبلا حجم پذیرش خیلی بالا برده شده بود و این باعث افت کیفیت شده بود. الان خوشبختانه ظرفیت پذیرش متعادل و استاندارد شده. به هرحال ورود بچه های ضعیف تر به جمع سمپاد هم به ضرر خودشونه هم به ضرر بقیه. چون باعث تضعیف اعتماد به نفسشون میشه و برای بقیه هم ترمز میشن.
پاسخ مشاور:
سلام. ما خلاف واقعیت گفتیم؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">