seyedrezabazyar>

مشاورین کرمان

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان وبسایت مشاورین :

کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم.

طرح تحول بنیادین که سال های تحصیلی  کنونی آغازی عملی بر تئوری مطرح شدۀ آن به شمار می‌آید ما را برآن داشت تا همسو با این تحول عظیم در عرصۀ تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم گام برداریم و نشریه‌ای داخلی تهیه و انتشار دهیم و از این طریق هم‌قدم با دیگر همکاران در این راه دشوار حرکتی رو به جلو داشته باشیم. نظام آموزشی جدید که از آن با نام «شش،سه،سه» یاد می‌شود تنها یک نام و تقسیم بندی صرف نیست و از همین ابتدای امر با بحرانی که برای تامین مدرس مقطع ابتدایی و اختلالی که در ساعات تدریس همکاران مقطع راهنمایی ایجاد کرده خود حاکی از نیازمندی ما به برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این زمینه می‌باشد.

سال تحصیلی 92-91 برگی مهم در کتاب تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد و آغازی بر این تحول  .نظام آموزشی جدید ظرفیت‌های بالقوۀ زیادی برای پیشرفت و اعتلای سطح کیفی آموزش در ایران را دارا است و این موضوع را می‌توان از مشاهدۀ پیشرفت کشورهای دیگری که مدل آموزشی مشابه ما را تجربه می‌کنند برداشت کرد. پیشتر طرح های جزئی و کلی دیگری را در این زمینه امتحان کرده‌ایم. برای نمونه نظام ترمی واحدی را همگی به خاطر داریم که پس از مدتی بدلیل مشکلات عدیده‌ای که ایجاد کرد به راحتی کنار گذارده شد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر تمایل داشته باشیم سند تحول بنیادین سند افتخار آموزش و پرورش باشد نیاز به همکاری جمعی در این زمینه خواهد بود و برهیچ‌کس پوشیده نیست که در صورت عدم همکاری جمعی، با نواقص نظام قدیم که طرح جدید از لحاظ تقسیم‌بندی پایه‌ها به آن شباهت دارد برخورد خواهیم کرد. 

                                                                                       

احسان افشارمنش
آخرین نظرات

عادت های غلط مطالعه

دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۷ ب.ظ

آفت های مطالعه
برای هر مطالعه ای روشی وجود دارد و درهر روشی هم گاهی اشتباهی! شاید ما همه روشی برای درس خواندن داشته باشیم اما باید ببینیم ایا این روشی که استفاده می کنیم به موفقیت ما کمک می کند یا خیر؟ با ما همراه باشید تا عادت های غلط مطالعه را شناسایی کنید و راه حل های ما را بشنوید...

بلند خوانی
در این روش فرد برای مطالعه، مطالب کتاب را بلند بلند تکرار می کند و همین باعث کند شدن سرعت مطالعه و خستگی می شود. در بلند خوانی دوعمل انجام می شود، فرد ابتدا کلمات را می بیند و بعد آنها را تلفظ می کند ودر نهایت می شنود. عدم تطابق سرعت این دو، باعث کاهش سرعت مطالعه می شود. پژوهشگران می گویند: سرعت مطالعه در این روش 250 تا 300 کلمه در دقیقه است ولی در صامت خوانی سرعت مطالعه سه برابر بلند خوانی است.
معایب
 بلند خوانی نیاز به مکانی خاص دارد، چون ممکن است صدای فرد باعث آزار دیگران شود.
بلندخوانی به علت ایجاد سر و صدا باعث تحریک اعصاب و خستگی فرد می شود.
 بلند خوانی مداوم در دختران به تارهای صوتی آنها آسیب می رساند.
تنها فایده بلند خوانی زمانی است که فرد نمی تواند تمرکز کند و با بلند خوانی به افزایش تمرکز خود کمک می کند؛ ولی باید دقت کند که این روش به نوعی عادت تبدیل نشود.
پیشنهاد: با مطالعه در کتابخانه و حاضر شدن در مکان های ساکت می توانید صامت خوانی را تمرین کنید. این کار ممکن است در ابتدا برای تان سخت باشد و فکر کنید که مطالب را یاد نگرفتید اما به مرور زمان و گرفتن نتیجه به خودتان مطمئن خواهید شد.
مطالعه هنگام راه رفتن
در دست گرفتن کتاب و راه رفتن در هنگام مطالعه عادتی نادرست است. این عادت باعث می شود هنگام مطالعه فرد خسته شود و کمبود زمانی مواجه شود.
معایب
 راه رفتن و حرکت مداوم کتاب، باعث تغییر مداوم عدسی چشم برای تطابق فاصله می شود و این مساله به چشم آسیب می زند و باعث خستگی سریع فرد می شود.
در هنگام راه رفتن، فرد ناخودآگاه حواسش به این است که پایش به جایی گیر نکند و ... همین امر موجب کاهش تمرکز و یادگیری می شود.
پیشنهاد: بهتر است از حالت های مختلف برای درس خواندن مثل نشستن بر روی زمین یا پشت میز و یا یادداشت برداری که مستلزم نشستن است استفاده کنید. حواس تان باشد روی زمین دراز نکشید که ممکن است خواب تان ببرد و از آن طرف بام بیفتید.
دوباره خوانی
وقتی فرد یک سطر را می خواند و دوباره به عقب برمی گردد تا دوباره همان سطر را بخواند، دوباره خوانی انجام می دهد. کلمات و عبارات درسی معمولا با نظم خاصی نوشته شده اند و یک مطلب را به شکلی دنباله دار ادامه می دهند. وقتی فرد از یک سطر به سطر بعدی می رسد ، ذهنش فرمان می دهد که چیزی عایدش نشده و باید دوباره به سطر قبل برگردد. چشم فرد اطاعت می کند و برمی گردد. اما معمولا کل سطر را نمی خواند و فقط به وسط جمله قبل نگاهی می اندازد. همین مساله باعث برهم خوردن نظم ذهنی فرد می شود و مطالب در ذهن دچار آشفتگی می شود. گاهی این تکرار برای فهم بیشتر مطلب خواهد، اما اگر این روش به عادتی غیر ضروری تبدیل شود به مطالعه فرد آسیب خواهد رساند.
معایب
 این روش باعث کاهش یادگیری عمیق در فرد می شود.
 با دوباره خوانی و تکرار نابه جا، سرعت مطالعه فرد کاهش می یابد.
پیشنهاد: برای برطرف کردن این روش می توانید چشم خود را تنبیه کنید. با قرار دادن یک کاغذ بر روی مطالب به چشم تان فرصت برگشتن و دوباره خوانی را ندهید. حواس تان باشد که سرعت دست تان هم باید با چشم تان هماهنگ باشد و سریع این کار را انجام دهد تا ذهن تان بتواند تصویری کلی از مطلب پیدا کند.
وسواس در مطالعه
افرادی که یک مطلب را چندین بار مطالعه می کنند، ولی باز هم احساس می کنند آن را بلد نیستند و نیاز به مطالعه مجدد دارند وسواس در مطالعه دارند.
معایب
 این عادت بد موجب اتلاف وقت در مطالعه می شود.
 وسواس در مطالعه، عدم تمرکز حواس و ایجاد حواس پرتی را به دنبال خواهد داشت.
 خسته شدن ذهن و بی حوصله شدن و در نتیجه بی علاقگی نسبت به درس پیامد بعدی این عادت بد است.
پیشنهاد: این عادت اشتباه چون ممکن است یکی از اختلالات اضطرابی باشد و یا ریشه ارثی داشته باشد، بهتر است در صورتی که وسواس شما آن چنان شدید نیست، بهتر است یک بار شجاعانه در مقابل این عادت خود بایستید و تصمیم بگیرید مطلب را دوباره نخوانید. برای اطمینان خود می توانید در پایان مطالعه از خود پرسشی بپرسید تا از یادگیری خود مطمئن شوید. تکرار این تمرین، اعتماد به نفس شما را برای کنار گذاشتن این عادت بد یاری خواهد کرد.
مطالعه به همراه وسایل صوتی و تصویری
کسانی که هنگام مطالعه رو به روی تلویزیون می نشینند و یا گوش شان به صدای رادیو و اهنگ است به این عادت مبتلا هستند.
معایب
 عملکرد مغزو ذهن انسان به گونه ای نیست که بتواند توجه و تمرکز خود را هم زمان به چند مساله معطوف کند. بنابراین ناخودآگاه کارایی فرد پایین می آید.
 وقتی فرد موسیقی گوش می کند، بخش شنیداری مغز فعال می شود در نتیجه بخش یادگیری دیداری شما نمی تواند متمرکز شود.
پیشنهاد: با شنیدن موسیقی های بی کلام آرام کم کم این عادت را از برنامه مطالعاتی تان حذف کنید تا به مرحله ای برسید که بتوانید در سکوت مطالعه کنید.



  • احسان افشارمنش

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">