seyedrezabazyar>

مشاورین کرمان

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان وبسایت مشاورین :

کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم.

طرح تحول بنیادین که سال های تحصیلی  کنونی آغازی عملی بر تئوری مطرح شدۀ آن به شمار می‌آید ما را برآن داشت تا همسو با این تحول عظیم در عرصۀ تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم گام برداریم و نشریه‌ای داخلی تهیه و انتشار دهیم و از این طریق هم‌قدم با دیگر همکاران در این راه دشوار حرکتی رو به جلو داشته باشیم. نظام آموزشی جدید که از آن با نام «شش،سه،سه» یاد می‌شود تنها یک نام و تقسیم بندی صرف نیست و از همین ابتدای امر با بحرانی که برای تامین مدرس مقطع ابتدایی و اختلالی که در ساعات تدریس همکاران مقطع راهنمایی ایجاد کرده خود حاکی از نیازمندی ما به برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این زمینه می‌باشد.

سال تحصیلی 92-91 برگی مهم در کتاب تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد و آغازی بر این تحول  .نظام آموزشی جدید ظرفیت‌های بالقوۀ زیادی برای پیشرفت و اعتلای سطح کیفی آموزش در ایران را دارا است و این موضوع را می‌توان از مشاهدۀ پیشرفت کشورهای دیگری که مدل آموزشی مشابه ما را تجربه می‌کنند برداشت کرد. پیشتر طرح های جزئی و کلی دیگری را در این زمینه امتحان کرده‌ایم. برای نمونه نظام ترمی واحدی را همگی به خاطر داریم که پس از مدتی بدلیل مشکلات عدیده‌ای که ایجاد کرد به راحتی کنار گذارده شد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر تمایل داشته باشیم سند تحول بنیادین سند افتخار آموزش و پرورش باشد نیاز به همکاری جمعی در این زمینه خواهد بود و برهیچ‌کس پوشیده نیست که در صورت عدم همکاری جمعی، با نواقص نظام قدیم که طرح جدید از لحاظ تقسیم‌بندی پایه‌ها به آن شباهت دارد برخورد خواهیم کرد. 

                                                                                       

احسان افشارمنش
آخرین نظرات

یادداشت برداری و خلاصه نویسی

چهارشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۴۷ ق.ظ

دانش آموزان عزیز و همراه مشاورین بنا به نزدیکی به ایام امتحانات صحبت در مورد خلاصه نویسی و یادداشت برداری و به دست آوردن مهارت در این دو عرصه را لازم دیدم. 

باید بدانید که یادداشت برداری و خلاصه نویسی یعنی فهمیدن دقیق مطلب و نوشتن نکات و مطالب مهم به زبان خودمان. و این موضوع به معنی رونوشت و تهیه کپی از یک مطلب نیست و مهارت خاص خود را می طلبد که به مرور به دست خواهد آمد. لازم به ذکر است یادداشت برداری بصورت شاخه ای یا همان درختی یا چارتی بسیار در یادآوری مطلب موثر است و در موجموع تهیه چنین یادداشت هایی به نوعی منبعی می تواند باشد برای رجوع در سال های بعد.


خلاصه نویسی:

• به شما نشان می دهد چقدر مطلب را خوب فهمیده اید.

• خلاصه نویسی خوب، کار مرور کردن را برای شما راحت تر می کند.

• مطالبی که خوب خلاصه شده اند، راحت تر و طولانی تر در حافظه می مانند.


چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

• در ابتدا باید مطالب را عمیق بخوانید.

• باید بتوانید جزئیات، نکته ها و موضوعات اصلی را تشخیص دهید.

• در خلاصه نویسی فقط نکته ها و موضوعات اصلی نوشته می شود و از جزئیات خبری نیست.

• خلاصه ها را باید به زبان خودتان بنویسید و جمله های کتاب را تکرار نکنید. (این کار خیلی مهم است) اگر نتوانید مطلبی را به زبان خودتان بنویسید، یعنی هنوز در فهم آن اشکال دارد.

• بهتر است بعد از اینکه مطلبی را یک بار به طور عمیق مطالعه کردید، بار دوم هنگام مرور مطلب، خلاصه های تان را بنویسید.

• یادداشت های تان را شناسنامه دار کنید. یعنی ابتدای هر مطلب نام درس، موضوع اصلی، تاریخ یادداشت برداری، شماره صفحه را ثبت کنید تا در استفاده های بعدی سردرگم نشوید.

• در یادداشت برداری از هر چیزی مثل شکل، نمودار و علامت استفاده کنید تا یادداشت های تان کامل تر و قابل استفاده تر شوند.


ادامه دارد ...

نظرات (۱)

همینه!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">