seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

تغذیه کنکوری ها در ایام نوروز و کنکور

چهارشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۳۵ ق.ظ

نوروز و مهمانی و پرخوری و شیرینی ها و تنقلات جورواجور را ننمی توان از هم جدا کرد اما نوروز برای کنکوری‌ها ایام خاصی به شمار می‌رود، به نوعی می‌توان نوروز را برگ برنده کنکوری‌ها دانست، کنکوری‌ها در تعطیلات نوروز علاوه بر مطالعه و مرور درس باید برای تغذیه خود نیز برنامه داشته باشند.


آن‌ها که از تعطیلات نوروز به خوبی استفاده کنند آزمون خوبی را پشت سر می‌گذارند و کسانی که از این تعطیلات بهره لازم را نبرند در آزمون با مشکل مواجه می‌شوند.


کنکوری‌ها در تعطیلات نوروز علاوه بر مطالعه و مرور درس باید برای تغذیه خود نیز برنامه داشته باشند.کارشناسان تغذیه توصیه‌هایی را به کنکوری‌ها برای ایام نوروز داشته‌اند که تعدادی از آن ها ر می خوانیم:

- مصرف سبزی پلو ماهی خود را افزایش دهید. ماهی به دلیل داشتن امگا 3 فراوان سبب افزایش قدرت حافظه و یادگیری و کاهش خستگی می‌شود.

- سعی کنید در غذاهای‌تان زنجبیل استفاده کنید. زیرا سبب افزایش قدرت تمرکز و کاهش خواب آلودگی می‌شود.

- از مصرف بی‌رویه‌ انواع مواد کافئین‌دار و انواع کولا و چای سیاه خودداری کنید. زیرا کم خوابی زیاد باعث کاهش قدرت یادگیری و حافظه می‌شود.

- سعی کنید ازمنابع سرشار از ویتامین E استفاده کنید.

(مانند انواع آجیل، انواع جوانه غلات، سویا،ذرت) چون سبب افزایش اکسیژن رسانی به مغز و خنثی سازی رادیکال‌های آزاد بدن می‌شود و به یادگیری کمک می‌کند.

- حتماً صبحانه مصرف کنید. خوردن آن مانع سستی، بی‌حالی، خستگی، عصبانیت، بی‌حوصلگی، کاهش حافظه و افت قند خون می‌شود. مواد غذایی حاوی پروتئین و کلسیم را به صبحانه خود اضافه کنید، زیرا سبب افزایش آرامش شما می‌شود.

- به هیچ وجه پرخوری نکنید. چون علاوه بر افزایش وزن، سبب اختلال در تمرکز می‌شود. البته کم‌خوری زیاد نیز سبب کاهش توان فکری می‌شود.

- منابع ویتامین C مثل مرکبات،کیوی، فلفل سبز، طالبی، توت فرنگی، انبه و کلم بروکلی بسیار برای افزایش حافظه و کاهش خستگی در فرد مفید هستند.

- منابع کولین مثل دل، جگر، تخم مرغ، بادام زمینی و ماهی سبب افزایش سنتز و انتقال نوروترنسمیترهای عصبی، افزایش قدرت حافظه و سرعت یادگیری می‌شود.

- مصرف عسل به ویژه به همراه کنجد در این دوران به تقویت حافظه و به خاطر سپردن مطالب درسی کمک می‌کند.

- برای داشتن خواب راحت شب قبل از امتحان یک لیوان شیرگرم میل کنید.

- در دوران کنکور برای غلبه بر اضطراب و خستگی باید مواد غذایی مغذی و متعادل همراه با استراحت کافی و منظم داشته باشید. اگر اصرار دارید در ایام عید به دید و بازدید بروید، لطفاً از خواب و استراحت خود کم نکنید.


تغذیه کنکوری ها در زمان کنکور

شاید به نظر شما خیلی زوده واسه آموختن راجع به این موضوع ولی خواندن و به خاطر سپردن این نکات از همین حالا برای شما کنکوری عزیز نوعی آموزش است که علاج واقعه قبل از وقوع را شامل می شود. به گفته‌ بسیاری از کارشناسان تغذیه، عوامل بسیاری مانند وراثت، محیط زیست، بیماری‌ها، دارو‌های شیمیایی و نوع تغذیه در افزایش یا کاهش حافظه نقش دارند و در این بین، تغذیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و یکی از راه‌‌های موفقیت در کنکور، داشتن حافظه‌ ای قوی است تا مطالب در درازمدت در ذهن باقی  بماند.

کنکوری‌ها صبح روز آزمون، آبمیوه ، عسل و نان بخورند

بی‌تردید کیفیت تغذیه به ویژه در دوران امتحانات و کنکور، می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت آنها در امتحانات نقش موثری داشته باشد؛ چرا که معمولا در امتحانات افراد با نوعی ترس از عدم موفقیت و استرس روبرو هستند. این در حالی است که به گفته کارشناسان؛ استرس می‌تواند نیاز بدن را به مواد مغذی افزایش دهد. بنابراین لازم است در این ایام از تغذیه مناسب بهره گرفت .

رعایت اصول تغذیه‌ای و برخورداری از گروه‌های چهارگانه غذایی بویژه در دوران کودکی و نوجوانی، با اشاره به اصول تغذیه‌ای مناسب الزامیست و  از لحاظ مصرف پروتئین در کشور مشکلی وجود ندارد. این در حالی است که استفاده از مواد حاوی لیستین، ماهی، تخم مرغ، گردو، بادام زمینی و انواع مغزها به عنوان مواد کمک کننده تکامل مغز بسیار مهم است .

 لزوم رعایت برخی اصول تغذیه‌ای از سوی داوطلبان در ایام کنکور: مصرف زیاد قهوه و چای به منظور بیدار ماندن و صرف ساعات بیشتری برای درس خواندن، نه تنها موثر نیست بلکه خستگی فرد را به دنبال دارد. داوطلبان بهتر است قبل از نیمه شب خوابیده و صبح زود را به درس خواندن اختصاص دهند .

 در طول برگزاری آزمون، قند خون نباید افت کند: کفایت قند خون در طول ساعات برگزاری آزمون در تقویت حافظه کوتاه مدت بسیار موثر است .

 به داوطلبانی که آزمون آنها هنگام صبح برگزار می‌شود، توصیه می کنم که از صبحانه حاوی مواد قندی استفاده کنند: صبحانه روز کنکور باید از موادی که قند آنها سریعا وارد خون می‌شود مانند آبمیوه، عسل و مربا و موادی که به تدریج قندشان وارد خون می‌شود مانند نان و غلات برخوردار باشد .

 برخودداری از مصرف مواد پرچرب از جمله خامه، کره و تخم مرغ در روز کنکور تاکید کرد و گفت: تخم مرغ برای ساخته شدن سلول‌های مغز در ماه‌های قبل از کنکور مهم است. اما از آنجا که به دنبال مصرف مواد پرچرب، چربی خون افزایش می‌یابد، به دنبال آن، سطح تمرکز و هوشیاری کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است در روز کنکور مواد پرچرب استفاده نشود .

به منظور جلوگیری از افت قند خون،‌لازم است داوطلبان در طول برگزاری آزمون از آب، آبمیوه و بیسکوئیت در حد لازم استفاده کنند.


کنکوری‌ها نیز به دید و بازدید نوروزی نیاز دارند

کنکوری ها نیز در روزهای تعطیلات نوروزی به دید و بازدید نیاز دارند. نباید گمان کرد که دانش آموزانی که در تابستان امسال کنکور دارند باید در تعطیلات نوروزی فقط درس بخوانند . کنکوری ها ملزم به رعایت برنامه آموزشی خود برای درس خواندن در تعطیلات هستند گفت: اما مطالعه طولانی و فشرده از یادگیری آموخته‌ها می‌کاهد و به فرآیند مطالعه برای کنکور لطمه می‌زند . از والدینی که فرزندان کنکوری دارند تقاضا دارم تا در تعطیلات بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دست کم در سه تا چهار دید و بازدید نوروزی عضو کنکوری خانواده حضور داشته باشد .

اگر رفتن خانواده به دید و بازدید نگرانی عضو کنکوری را افزایش دهد بهتر است با اطلاع به اقوام از دید و بازدیدهای اینچنین صرف نظر شود .

حضور عضو کنکوری خانواده در تعدادی از دید و بازدیدهای نوروزی را باعث استحکام روابط درونی در بین اعضای خانواده و کمک به گسترش مهارتهای اجتماعی در میان آنها می گردد .

با توجه به برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در تیر ماه آتی، به داوطلبان کنکور سراسری توصیه می کنم با پایبندی به برنامه‌های آموزشی و بدون استرس و فشار روانی به تلاش خود ادامه دهند .

 آمادگی علمی و روانی را برای موفقیت در کنکور لازم می باشد و اضطراب، از توان داوطلب در زمان درس خواندن و هم در زمان کنکور می‌کاهد . در پایان از خانواده‌ها می خواهم همیشه در کنار عضو کنکوری خانواده باشند و نظر او را در برنامه‌های نوروزی دخالت دهند .

نظرات (۱)

همیشه با پست هاتون حال میکنم
ولی بنظرم وقت این پستها الان نیس
بهتره پیش نویس نگهشون داری و تو وقتش منتشر کنی
پاسخ مشاور:
سلام. سعی بر همین بوده و هست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">