seyedrezabazyar>

مشاورین کرمان

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان وبسایت مشاورین :

کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم.

طرح تحول بنیادین که سال های تحصیلی  کنونی آغازی عملی بر تئوری مطرح شدۀ آن به شمار می‌آید ما را برآن داشت تا همسو با این تحول عظیم در عرصۀ تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم گام برداریم و نشریه‌ای داخلی تهیه و انتشار دهیم و از این طریق هم‌قدم با دیگر همکاران در این راه دشوار حرکتی رو به جلو داشته باشیم. نظام آموزشی جدید که از آن با نام «شش،سه،سه» یاد می‌شود تنها یک نام و تقسیم بندی صرف نیست و از همین ابتدای امر با بحرانی که برای تامین مدرس مقطع ابتدایی و اختلالی که در ساعات تدریس همکاران مقطع راهنمایی ایجاد کرده خود حاکی از نیازمندی ما به برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این زمینه می‌باشد.

سال تحصیلی 92-91 برگی مهم در کتاب تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد و آغازی بر این تحول  .نظام آموزشی جدید ظرفیت‌های بالقوۀ زیادی برای پیشرفت و اعتلای سطح کیفی آموزش در ایران را دارا است و این موضوع را می‌توان از مشاهدۀ پیشرفت کشورهای دیگری که مدل آموزشی مشابه ما را تجربه می‌کنند برداشت کرد. پیشتر طرح های جزئی و کلی دیگری را در این زمینه امتحان کرده‌ایم. برای نمونه نظام ترمی واحدی را همگی به خاطر داریم که پس از مدتی بدلیل مشکلات عدیده‌ای که ایجاد کرد به راحتی کنار گذارده شد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر تمایل داشته باشیم سند تحول بنیادین سند افتخار آموزش و پرورش باشد نیاز به همکاری جمعی در این زمینه خواهد بود و برهیچ‌کس پوشیده نیست که در صورت عدم همکاری جمعی، با نواقص نظام قدیم که طرح جدید از لحاظ تقسیم‌بندی پایه‌ها به آن شباهت دارد برخورد خواهیم کرد. 

                                                                                       

احسان افشارمنش
آخرین نظرات

تکنیک زمان‌های منقصت و «× و O»

چهارشنبه, ۲ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ق.ظ

یادمان باشد روش‌های تستی مکمل یکدیگرند ایتدا با تکنیک زمان‌های منقصت آشنا می‌شویم

سعی می‌کنیم زمان هر درس را برای خودش سرمایه‌گذاری کنیم. مرحله‌ی اول سؤالاتی را که ساده‌تر است و با صرف زمان کم‌تری به پاسخ می‌رسید، هدف قرار دهید تا بتوانید در وقت تعیین‌شده سؤالات را پاسخ دهید و بیهوده زمان خود را صرف سؤالات سخت و چالشی نکنید؛ زیرا ممکن است نتوانید همان سؤالات ساده را هم به‌درستی جواب دهید و درگیر شدن با سؤالات سخت شما را از امتیازات ساده‌‌تر دور کند و نمره‌ای را که به‌سادگی می‌توانسته‌اید کسب کنید از دست بدهید. اما برای دست یافتن به این مهم نباید به یکباره سراغ تمامی سوالات رفت زیرا سبب پایین آمدن عملکرد و افزایش استرس و اوج گرفتن اضطراب امتحان می‌گردد پس چه باید کرد ؟؟؟



از این پس سعی کنید هر درس را در زمان خودش پاسخ دهید و حتی چند دقیقه از هر درس قرض بگیرید تا در پایان به سؤالات وقت‌گیر و درس‌هایی که ممکن است وقت کم بیاورید اختصاص دهید. مثلاً اگر برای ادبیات 20 دقیقه وقت دارید تمام تلاشتان را به کار گیرید تا بتوانید سؤالات را در 15 دقیقه پاسخ دهید تا کمی زمان هم ذخیره کنید. با این کار حدوداً 15 دقیقه برای عمومی‌ها و 30 دقیقه برای اختصاصی‌ها وقت اضافه می‌آورید که در مرحله‌ی دوم پس از این‌که یک بار همه‌ی سؤالات را بررسی کردید، به سؤالات وقت‌گیر اختصاص می‌دهید تا عملکردتان بهتر شود. ضمناً برای شروع حتماً به وقتی که برای هر درس در بالای دفترچه قید شده، توجه کنید؛ در غیر این صورت ممکن است تعدادی از سؤالات را پاسخ دهید و ناگهان متوجه شوید که زمان آن درس به پایان رسیده و مجبور شوید بقیه‌ی سؤالات آن درس را رها کنید که ممکن است سؤالات ساده‌ای را نخوانده از دست بدهید یا وقت درس‌های دیگر را به این سؤالات اختصاص دهید که باز هم موجب می‌شود تا برای برخی سؤالات، زمان کم بیاورید. هیچ درس و مبحث و سؤالی را فدای دیگری نکنید.

نیازی نیست به تمام سؤالات پاسخ دهید. ابتدا هوشمندانه برخورد کنید. در مرحله‌ی اول امتیازات مثبت را برای خود جمع کنید. دقیقاً مانند بسیاری از بازی‌هایی که انجام می‌دهید مسیر ساده‌تر را برای رسیدن به مرحله‌ی آخر و هدف نهایی که در این‌جا موفقیت و پیشرفت است، انتخاب می‌کنید. اکنون که ارزش تمام سؤالات یکسان است چه بهتر که در زمان کم‌تری تعداد سؤالات ساده و متوسط بیش‌تری را پاسخ دهید و سؤالات سخت و چالشی را در مرحله‌ی دوم حل کنید که خیالتان راحت‌تر است و انرژی اولیه را کسب کرده‌اید که همان نمره‌ی سؤالات ساده است. باز هم دقیقاً مانند بازی‌های کامپیوتری که هر چه پیش می‌روید کار سخت‌تر می‌شود ولی شما هم قوی‌تر شده‌اید و راحت‌تر می‌توانید از پس کار برآیید ولی اگر بخواهید از همان ابتدا مرحله‌ی سخت بازی را انتخاب کنید با مشکل روبه‌رو می‌شوید و نمی‌توانید آن طور که باید عمل کنید. اگر حتی یک سؤال هم سخت بود آن را تا انتها کنار بگذارید تا بازدهی کارتان بالا رود و در صورتی که وقت اضافه داشتید در پایان آزمون این سؤالات را هم تحلیل کرده و اگر به جواب درست رسیدید پاسخ را وارد پاسخ‌برگ کنید.

به میزانی که بتوانید تمام سؤالات یک درس را ببینید و هیچ سؤالی را نخوانده رها نکنید، می‌توانید موفق‌تر باشید؛ زیرا حداقل امتیاز سؤالات ساده را در توشه‌ی خود اندوخته‌اید.


همانطور که گفتیم روش‌های تستی مکمل یکدیگرند  برای این‌که بتوانیم تکنیک زمان‌های منقصت را به‌خوبی اجرا کنیم و بازدهی این روش را افزایش دهیم نیاز است تا موازی با آن تکنیک «× و O»  را نیز انجام دهیم.
این‌جاست که تکنیک  «× و O»  به کمک زمان‌های منقصت می‌آید.
گاها بعضی همکاران خصوصا پشتیبانان و مشاورین  کانون فرهنگی آموزش از آن به«× و -» یاد میکنند  که اگر آن روش را یاد گرفته اید کافیست چون عملکرد و طریقه اجرا یکسان می باشد. 

این دو تکنیک از شما می‌خواهند که بتوانید همه‌ی سؤالات را بررسی کنید و هیچ سؤالی را نخوانده رها نکنید؛ زیرا این گونه می‌توانید موفق‌تر باشید. شما سوالاتی که پاسخشان را می‌دانید وارد پاسخنامه می‌کنید و آنها که چالشی هستند یا وقت گیر و طولانی و مبهم  و یا شک دارید را از سوالاتی که در یک نگاه پاسخ دادید با تکنیک ضربدر - دایره جدا کنید و به شما کمک می‌کنند که ابتدا تمام سؤالات آسان و مباحثی را که خوب یاد گرفته‌اید پاسخ دهید و دور برخی شماره سؤالات «O» بکشید که عبارت‌ند از:

سؤالاتی که چالشی هستند، مطالبی که سطحی خوانده‌اید، سؤالاتی که شک دارید یا نیاز به فکر بیش‌تر دارید تا به جواب درست برسید، مطالبی که ناقص یاد گرفته‌اید و سؤالاتی که نیاز به تجزیه و تحلیل دارید و ممکن است به علت عدم تسلط کافی، اشتباه پاسخ دهید.

هم‌چنین کنار سؤالاتی که مبحث آن را یاد نگرفته‌اید، درس‌هایی که نخوانده‌اید، سؤالاتی که بیش از حد سخت هستند یا آن‌قدر طولانی هستند که باید زمان بسیاری صرف آن کنید و رسیدن به جواب در زمان مقرر احتمال کمی دارد، «×» بگذارید.

با این کار می‌توانید سؤالات هر درس را در وقت تعیین‌شده پاسخ دهید و با توجه به تکنیک زمان‌های نقصانی به جای کمبود وقت، کمی هم وقت اضافه داشته باشید و با ذهنی آرام و خیالی راحت در 15 دقیقه‌ی آخر عمومی‌ها و حدوداً 30 دقیقه‌ی آخر اختصاصی‌ها به سؤالاتی که  دور آن‌ها «O» کشیده اید فکر کنید و اگر به جواب رسیدید‌، پاسخ خود را با اطمینان کامل وارد پاسخ‌برگ کنید و اگر نتوانستید پشت دایره خط تیره بکشید. و اگر باز وقت آوردید به سراغ تعدادی از ضربدرها بروید.

این گونه است که  اشتباهات‌تان کاهش می‌یابد و ترازتان ناخودآگاه بالا می‌رود؛ دقیقاً مانند ترازو‌های دوکفه‌ی قدیمی. وقتی غلط‌های‌تان که در یک کفه است کاهش یافته، ترازتان که در کفه‌ی دیگر است بالا می‌رود؛ بی‌آن‌که کار سختی انجام داده باشید یا ساعت مطالعه‌ی خود را به طور چشمگیر افزایش داده باشید یا تمرینات بسیار زیادی حل کرده باشید و... . به مرور زمان باید سعی کنید که به این مهم هم دست یابید و با افزایش ساعت مطالعه و حل تمرین و بالا بردن کمیت، بر کیفیت کارتان بیفزایید و کمک کنید تا تأثیر روش‌های تستی بیش از پیش شود و تلفیق این موارد برای‌تان مثمر ثمر شود. شما فقط توانسته‌اید با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های ساده، بازدهی را افزایش دهید و با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم غلط‌هایتان را کاهش داده‌اید و هم ترازتان افزایش یافته و به‌تدریج به شناخت بهتری نسبت به خود می‌رسید و اشتباهات‌تان روز به روز کاهش می‌یابد. هم‌چنین باعث می‌شود بر سؤالات مسلط شوید و استرس و اضطراب شما کاهش یابد و در همان حین آزمون با این تکنیک‌ها شروع به ارزیابی آزمون و عملکرد خود کنید.

خاطر نشان میکنم که استفاده از این تکنیک نیاز به تمرین دارد و آزمون‌های آزمایشی باعث می‌شود که به‌تدریج وارد فضای امتحان شوید و استرس نداشته باشید و حتی از شب امتحانی بودن فاصله بگیرید و شب‌های امتحان با خیالی آسوده، مطالب را مرور کرده و منتظر نتایج درخشان و پیشرفت و موفقیت خود باشید.


دفتر مشاوره دبیرستان نمونه دولتی فارابی

  • احسان افشارمنش

نظرات (۱)

ای بابا هرکسی یه چیزی میگه که. وای از دست مشاوران
پاسخ مشاور:
در متن راجع به این موضوع توضیح کامل داده شده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">