seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

غولی به نام کنکور

سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۴۸ ق.ظ

دواطلبان کنکور همواره از خود می پرسند که به چه روشی باید برای کنکور، درس بخوانند .یکی از بزرگترین دغدغه های ذهنی داوطلبان همین موضوع است و در صورت دست نیافتن به پاسخ درست سهم بزرگی در بی انگیزگی، رها کردن مطالعه و در بین راه ماندن داوطلبان دارد

 

آیا باید متفاوت از دوران مدرسه درس بخوانند ؟

آیا حتما" باید از کلاسهای کنکور و روشهای تستی استفاده کنند؟

آیا باید از کتابها و جزوات خاصی استفاده کنند؟

آیا باید خط به خط مطالب را حفظ کنند؟

آیا باید شب و روز درس بخوانند؟

آیا باید از خواب و خوراک و ورزش و تفریح بگذرنند؟

چه باید کرد ؟ کدام راه به موفقیت در کنکور ختم می شود ؟ و .....

 

از این به بعد سعی می کنم ، جواب این سوالات را به همراه مطالب جدید و دانستنی های مفید در هر مقاله بگنجانم .ولی برای شروع، اضطرار بحث چگونگی درس خواندن ، بیشتر محسوس است .

اولا" به علت مهم بودن معدل در کنکور سالهای آینده، باید در طول تحصیل بسیار خوب و عمیق درس بخوانید و با معدل عالی دیپلم بگیرید ، در راستای همین برنامه سازمان سنجش هم با مفهومی کردن سوالات در یکی دو سال اخیر داوطلبان کنکور را به خواندن دقیق کتب درسی و عدم استفاده از روشهای کوتاه و تستی تشویق کرده است .

 

این جملات را شاید خیلی شنیده باشید 

کنکور خیلی سخت بود !!!

سوالات وقت گیر بود ، هر چی حل می کردم به جواب نمی رسیدم !!!

همه ی اونارو حفظ بودم ولی نمی تونستم از 4 گزینه یکی رو انتخاب کنم !!!

بعضی سوالا اصلا" از کتاب نبود !!! و....


شما بگویید... چرا اینگونه شده ؟چرا داوطلبان نمی توانند آن طور که باید و شاید به سوالات جواب دهند؟

 بعد از بررسی سوالات 10 سال گذشته ی کنکور و مقایسه و تحلیل روند سوالات به این نتیجه رسیدیم که سوالات به سمت مفهومی و دقیق شدن پیش می روند ، یعنی کاملا" از کلیشه ای بودن خارج شده اند . همچنین سازمان سنجش تصمیم گرفته است، دقیقا" فقط از متون ،مثالها و تمارین کتب درسی و مطالب مفهومی وابسته به آنها سوال طرح کنند .گزینه ها را طوری طراحی کنند که فقط کسانی که آن مطلب را کامل فهمیده و یادگرفته اند، بتوانند از بین گزینه ها درست ترین را انتخاب کنند . در سوالات ، کاملا" مشهود است که داوطلبان باهوش تر ، پرتلاش تر ،ماهرتر، دقیقتر و بهتر غربال خواهند شد.

متاسفانه چون برخی مراکز پیش دانشگاهی و دبیرستانها و مخصوصا" کلاسهای کنکور دانش آموزان را به سوی سطحی خواندن و حفظ کردن مطالب سوق می دهند و دانش آموزان به جای اینکه دروس را تشریحی و دقیقتر بیاموزند و نقاط ضعف خود را مرتفع کنند ، روش تستی خواندن و نحوه ی تست زدن را می آموزند.

در این میان سازمان سنجش برای مقابله با این نظام غلط و غیر اصولی ، سیاستهای ( مفهومی ترکردن سوالها و تاثیر معدل نهایی سال سوم متوسطه ) را در پیش گرفته است تا داوطلبان برای فراگیری دقیق و عمیق درسها ارزش بیشتری قائل شوند .

 

غولی به نام کنکور

دهه شصتی ها به شدت توسط این غول قلع و قمع شدند و صندلی های موفقیت کم آن زمان خیلی ها را به آرزوهایشان نرساند. اکنون یعنی سال 94 راه بازتر و صندلی ها بیشتر شده اند و منابع شفاف و اطلاعات موثق از کنکور به کلی آن را از هیبت یک غول بی شاخ و دم انداخته است. شما می توانید با منابع مشاوره ای که همین نت در اختیارتان قرار می دهد راه خود را به شکل مطلوبی ترسیم و به سمت آن حرکت کنید.


توصیه های سازمان سنجش را جدی بگیریم!

سازمان سنجش ادعا کرده :سوالات به طور متوسط در سطح پاسخگویی 20تا25درصد از داوطلبان است که از سطح علمی خوبی برخوردارند و برای ما توان پاسخگویی آنها مهم است .

در حقیقت در کنکور سراسری سوالی خوب و استاندارد است که در یک گروه آزمایشی بین 10تا30 درصد داوطلبان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند.

حال با این اوصاف ، پس باید برای موفقیت در کنکور چگونه درس بخوانیم ؟!!! 

در ادامه ی صحبتهای قبل ،حال به اینجا می رسیم که آیا در واقع ،راهکارهای عملی برای درس خواندن وجود دارد که منجر به موفقیت در کنکور شود ؟

بله !!!


الف ) باید در طول سال تحصیلی حداکثر استفاده را از مدرسه ، کلاسها ، معلمین و دانش آموزان زرنگ کلاس بکنیم .

چگونه ؟؟؟

 قبل از کلاس ، روزنامه وار درسی را که قرار است تدریس شود را می خوانیم . این یعنی همان پیش مطالع که پیشتر در مورد آن صحبت کرده بودیم.


 خیلی خوب و دقیق به درس و صحبتهای معلم (که باعث بهتر جا افتادن مطلب می شود) گوش می کنیم و فعالانه نکات مهم و اشکالات خود را یادداشت می کنیم .


 در آخر کلاس تمام اشکالاتی را که در ذهنمان است را می پرسیم .

( تا اینجا 60% یادگیری انجام شده است )


حال 40% بقیه :

دروس آن روز را همان روز می خوانیم و برخی تمرینهای کلیدی را انجام می دهیم تا درس و کاربرد آن کاملا" جا بیفتد و به بهترین وجه در حافظه حک شود .

دوره ی دروس و تکمیل تمرینهای حل نشده را به روزی که فردای آن ، این دروس را داریم موکول می کنیم .

حل تستها و تمارین بیشتر را به روزهای تعطیل و جمعه موکول می کنیم .

برخی مطالب (مانند لغات زبان ، مترادفهای فارسی ، تاریخ ادبیات ، نام اشخاص و مکانها و تاریخ حوادث مهم ، فرمولهای ریاضی و فیزیک و...) را یادداشت کرده ، در وقت های تلف شده (داخل مترو یا اتوبوس ، زنگ تفریح و زنگهای بیکاری ، منتظر ماندن در مکانهای مختلف ) مرور می کنیم .


ب) باید از منابع موثق و مفید برای درس خواندن استفاده کنیم .

چگونه؟؟؟

به تاکید  سازمان سنجش، طراحان سوالات کنکور باید از متن کامل کتابهای درسی تدریس شده در دبیرستان و پیش دانشگاهی سوال دربیاورند، مخصوصا" در 2-3 سال اخیر که از قسمتهای بسیار ساده ی کتابها ( فیزیک ، در کنکور 84 ) چند سوال مفهومی درآورده بودند که نزدیک به 85% دانش آموزان نتوانسته بودند به آن جواب دهند .

پس واضح و مشخص است که اکثریت داوطلبان به متن کتابها اصلا" اهمیت نمی دهند .

نظرات (۲)

besyr ali va sazande

خداوکیلی خودتون از این روش استفاده می کنید؟ خیلی دنگ و فنگ داره. اون مطالب قبلی کح ترجمع کرده بودید رو هم خوندم شفاف بود ولی نمیشه به غرآن 
پاسخ مشاور:
با سلام
بله این روش مانند رانندگی می مونه و قتی چندبار اجراش کنید هماهنگی حرکاتتون بیشتر می شه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">