seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

جلوگیری از حواس پرتی

جمعه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۳۸ ب.ظ

شما می توانید ذهن خود را مانند ماهیچه هایتان پرورش بدهید




در قدم اول، بهترین راه و روش برای ایجاد تمرکز، رفع عوامل مشکل آفرین و مخل که باعث حواس پرتی انسان شده و تمرکز را به هم می¬زند، می¬باشد. مفیدترین، بهترین، عاقلانه ترین و ضروری ترین راه برای مبارزه با آن همین راه خواهد بود. زیرا اگر بخواهیم مشکل را حل نماییم، باید به صورت اصولی، ریشه‌ای و برای همیشه و دایمی، حل نماییم، وگرنه حل موقت و مقطعی آن، راه حل نیست بلکه حتا می‌تواند منجر به تقویت آن مشکل شود.


در قدم دوم، با تمرینات زیر می¬توان در کلیت کار، با حواس پرتی مبارزه کرده و نوعی تمرکز ایجاد کرد ولی حتا با انجام تمرینات ذکر شده هم به تنهایی نمی¬توان امیدی به تمرکز کامل داشت، مگر این‌که در انجام هر کاری عوامل مشکل زا را از ریشه بر کند و به دور انداخت.

تمرین اول:

نقطه‌ای سیاه به قطر حدود نیم سانتی متر را به روی مقوایی بکشید و آن را در برابر خود، روی دیوار، یا کف اتاق قرار دهید. آنگاه راحت بنشینید و آهسته نفس بکشید و بدون این‌که چشم برهم بگذارید، به آن نقطه خیره شوید. در اوایل دو یا سه دقیقه صرف این تمرین کنید. اندک اندک به مدت آن بیافزایید و در آخر هفته اول به مدت ۵ دقیقه برسانید. هرگاه مدت این تمرین به ۲۰ دقیقه رسید، تمرکز شما به اوج خود رسیده است.


تمرین دوم:

هر روز به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه و به مدت یک ماه، به یک شاخه گل فکر کنید. هر بار که فکرتان منحرف شد، فورا به جای اول برگردید و ادامه بدهید. تا ۵ یا ۱۰ دقیقه.


تمرین سوم:

در زمان مشخص و معین هر شب به مدت ۱۰ دقیقه و تا یک ماه به یک موضوع ویژه (هر ۴ تا ۵ شب به یک تصویر یا موضوع ثابت و در اوایل مورد علاقه) فکر کنید. بعد ار تکراری شدن و عدم ایجاد انگیزه، تصویر یا موضوع را عوض کنید و دقیقا مانند تمرین دوم عمل نمایید.


تمرین چهارم:

تمرین چهارم را می¬توانید به صورت بسیار عینی انجام دهید، مثلا سیبی را جلویتان بگذارید و مدت ده دقیقه به آن نگاه کنید و در مورد آن فکر کنید.


تمرین پنجم:

همان تصویر یا ماده تمرین چهارم را با چشم بسته دیده و به آن فکر کنید. آرام بنشینید و به صورت ذهنی به تصویر مورد علاقه‌ی توجه کنید. اگر انحراف پیدا کردید، به آن برگردید.


تمرین ششم:

می‌توانید به معانی و مفهوم کلماتی که بار معنایی دارند، فکر کنید و آن را به صورت مشخص، منظم و مرتب به تصویر بکشید.



عوامل تداعی کننده

تداعی به هر محرکی که یک وضعیت فیزیولوژی یا عاطفی خاص را برانگیزد، گفته می¬شود. این انگیزش می-تواند منظره، صدا، احساس، مزه یا بو باشد. مثلا یک لحن خاص می¬تواند در یک لحظه خاطره با شکوهی را به ذهن شما بیاورد و یا نام، تصویر، لباس و … این حالت به صورت غیر ارادی رخ می¬دهد و باعث می¬شود انسان قوی یا ضعیف شود، بترسد یا شاد شود و… این تداعی کننده‌ها وارد ذهن شده و بخش اعظم زندگی را به صورت ناخودآگاه (فراهشیار) به خود مشغول می¬کند.


‌برای استفاده از این عوامل، باید تجربه‌ای را که سابقا در انسان حس اطمینان به وجود آوده است، به یاد آورد و وضعیت مطلوب را در نظر گرفت. هر چه تجربه قوی تر و زنده تر باشد، تأثیر آن نیز قوی و زنده خواهد بود. با تلقین و تکرار آن در زمان آلفا، می¬توان آن را به یک عامل مهم تداعی کننده تبدیل کرده و از آن به صورت‌های مختلف و خصوصا برای رسیدن به آرامش و دستیابی به موفقیت استفاده کرد.


مراحل انتخاب تداعی کننده

۱- مکان آرامی‌ را انتخاب کنید و مجال کافی داشته باشید.

۲- حالت یا احساس خوشایندی را انتخاب کنید که تجربه کرده باشید.

۳- عامل تداعی کننده‌ای را انتخاب کنید که بتوانید در هر شرایطی از آن استفاده کنید.

۴- خاطره مطلوبی را به یاد آورید. با آن به صورت زنده و عینی ارتباط برقرار کنید.

۵- آن را شدید و قوی کنید.

۶- در زمان رسیدن به نقطه اوج، تداعی کننده خود را آزاد کنید.

۷- به موضوع دیگری فکر کنید.تداعی کننده را تحریک کنید، آیا همان حالت دهنی تجربه شده را به ذهن می آورد؟

۸- این روش را چند بار تکرار و تمرین کنید.

۹- روز بعد، آن را مجددا تکرار کنید.

۱۰- این فرآیند را شرطی کنید.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">