seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

تکنیک های افزایش تمرکز

دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۲۱ ق.ظ

 

این متن شامل تمریناتی جهت تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی می باشد اما بزرگترین کمک به تقویت تمرکز "نه" گفتن به افکار لذت بخش در هنگام خواب و بیکاری است...


تمرین شماره ۱:

کتابی را انتخاب کن، یک صفحه از آن را در نظر بگیر و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمار. یک بار دیگر این کار را تکرار کن تا مطمئن شوی که شمارش را درست انجام داده‌ای. در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کن و هنگامیکه این تمرین برایت آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمار. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم‌هایت انجام بده.

تمرین شماره ۲:

در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمار.


تمرین شماره ۳: 

در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمار و کم کن. ( ۱۰۰- ۹۷ – ۹۴ - ... )


تمرین شماره ۴: 

یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کن و آن را به مدت ۵ دقیقه در ذهن خود تکرار کن. هنگامیکه توانستی بهتر و آسان تر تمرکز کنی، سعی کن این کار را برای مدت ۱۰ دقیقه انجام دهی ، بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهی.


تمرین شماره ۵:

یک میوه مثلا یک سیب را بردار و از همه طرف به آن نگاه کن. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کن و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکن. وقتی به سیب نگاه می کنی به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده‌ای فکر نکن، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کن. به آن نگاه کن، آن را ببوی و لمس کن. 

تمرین شماره ۶: 

همانند تمرین قبل عمل کن با این تفاوت که این بار چشمانت بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره ۵ را به مدت ۵ دقیقه تکرار کن و سپس به انجام این تمرین بپرداز. چشمان خود را ببند و سعی کن طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنی و هر چه می توانی این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کن. اگر نتوانستی این کار را انجام دهی، چشمان خود را باز کن، میوه را نگاه کن و سپس تمرین را تکرار کن.



تمرین شماره ۷: 

یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردار و بر روی آن تمرکز کن. از همه طرف به آن نگاه کن بدون آنکه کلمه ای در ذهن داشته باشی. سعی کن فقط به آن شی نگاه کنی بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنی.


تمرین شماره ۸: 

پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردی، می توانی این تمرین را انجام دهی. شکل هندسی کوچکی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی کاغذ رسم کن و آن را به رنگ دلخواه درآور. سپس بر روی آن تمرکز کن. فقط به آن شکل فکر کن و افکار نامربوط دیگر را از خود دور کن.

سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.



تمرین شماره ۹:

مانند تمرین قبل عمل کن با این تفاوت که این بار چشمانت بسته باشد. اگر نتوانستی شکل را بطور کامل مجسم کنی، چشمانت را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کن سپس چشمان خود را ببند و تمرین را ادامه بده.



تمرین شماره 10 : 

سعی کن حداقل برای مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنی. دقت کن وقتی که تمرین‌های قبلی را با موفقیت به پایان رساندی، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام تو برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهی بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنی. به زودی این کار برایت آسان و آسان تر خواهد شد.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">