seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

شیوه مطالعه کنکوری (ادبیات فارسی)

شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۰۹ ب.ظ

 اهمیت ادبیات در کنکور

ادبیات فارسی درسی مهم در کنکور تلقی می شود ؛ چرا که ادبیات فارسی با ضریب ۴ پرچمدار دروس عمومی است. علاوه بر ضریب ، سوالات ادبیات اولین سوالات دفترچه کنکور سراسری است و داوطلبان ابتدا باید به این سوالات پاسخ دهند ؛ بدیهی است که درس ادبیات می تواند وضعیت روحی داوطلب را برای پاسخگویی به بقیه دروس تعیین نماید. حال که اهمیت این درس را دریافتیم نیاز به یک روش تأثیرگذار بیشتر حس می شود. پس این مقاله را دنبال کنید.

 چیزهایی که باید در رابطه با ادبیات کنکوری بدانید

الف) پیش از معرفی روش موثر ، باید اطلاعاتی را در مورد مباحث مورد سوال ، تعداد سوالات هر مبحث و این که کجای کتب درسی مورد توجه قرار میگیرد دریابید.

در جدول ذیل ؛ تمام اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شده است.

ب) مورد دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که نباید به حذف حتی یک مبحث فکر کرد ؛ به عنوان مثال نزدیک به ۸۰% داوطلبان مبحث زبان فارسی را به بهانه های مختلف از قبیل وقت گیر بودن یا سخت بودن سوالات حذف می کنند؛ بدون اینکه بدانند حداقل ۲ سوال از ۵ سوال زبان فارسی ساده خواهد بود و خود را از حداقل ۸% (یعنی ۲ سوال) ارزشمند بی نصیب می کنند. پس هیچ گاه از کنار مبحثی ساده نگذرید.

 روش صحیح مطالعه ادبیات کنکور

روش صحیح مطالعه ادبیات فارسی را با مثالی توضیح می دهم. فرض کنید قرار است دروس ۱ تا ۴ از کتاب ادبیات فارسی ۳ و دروس ۱ تا ۵ ادبیات پیش دانشگاهی را مطالعه کنید. روش معمول داوطلبان این است که به صورت درس به درس ابتدا ادبیات ۳ و سپس ادبیات پیش را مطالعه می کنند. این روش که همه مباحث یکجا با هم خوانده می شود باعث تثبیت ناقص و سطحی مطالب در حافظه می شود ؛ زیرا وقتی شما در حال خواندن شرح حال یک نویسنده هستید و پس از اتمام آن بلافاصله شروع به مطالعه متن درس برای معانی لغات می کنید ؛ ذهن دو مقوله جدا از هم را آنالیز میکند و همچنین در اکثر مواقع مغز هنوز تاریخ ادبیات را آنالیز می کند درحالی که مشغول خواندن لغات هستید که هم موجب یادگیری ناقص و هم موجب بروز استرس می شود.

برای اینکه مطالب به طور کامل و عمیق فراگرفته شود باید دروس را به صورت مبحثی مطالعه کرد. یعنی مباحث را به طور مستقل باید مطالعه کرد. مثال فوق را به یاد آورید. اگر بخواهیم مثال فوق را با این روش اجرا کنیم به این صورت در می آید :

اول) مطالعه مبحث تاریخ ادبیات (دروس ۴-۱ ادبیات ۳ و ۵-۱ ادبیات پیش)

دوم) مطالعه مباحث معنی و املا (دروس ۴-۱ ادبیات ۳ و ۵-۱ ادبیات پیش)

سوم) مطالعه مباحث آرایه های ادبی و قرابت معنایی(دروس ۴-۱ ادبیات ۳ و ۵-۱ ادبیات پیش)

دلیل خواندن این دو مبحث با هم این است که این مباحث را نمی توان جدا از هم تلقی کرد.

دلیل خواندن این دو مبحث با هم این است که برای هر دو این مباحث تفکر و خلاقیت لازم است و هیچ مرزی بین آنها وجود ندارد.

نکات مهم:

۱- خلاصه نویسی الزامی است و بهتر آن است که همزمان با مطالعه مباحث صورت گیرد. خلاصه مباحث مختلف باید از هم جدا باشد.

۲- مرور سبب تثبیت مطالب و انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می شود. زمان مرور ها بهتراست به نحو زیر باشد:

مرور اول ۲۴ ساعت ، مرور دوم ۳ روز ، مرور سوم یک هفته و مرور چهارم یک ماه (بدیهی است که مرور های بعدی برای جلوگیری از فراموش شدن مباحث باید صورت گیرد)

۳- تست زدن امری است که موجب می شود بدانیم کدام مباحث راکامل یا ناقص یاد گرفته ایم و همچنین سبب تضمین یادگیری می شود. وجود چنین دستگاه نظارتی برای درس های مختلف از جمله ادبیات الزامی است. بهترین زمان برای تست زنی ؛ ۲ روز پس از مرور اول است که بررسی دقیق تست ها مهر تأییدی بر عملکرد شما در خصوص یادگیری است.

۴- بهتر است برای مباحث زبان فارسی و آرایه های ادبی ؛ منابع بسیار خوبی تهیه شوند؛ زیرا اطلاعاتی که در مورد این مباحث در کتب درسی موجود است بسیار محدود میباشد و نیاز به منبعی که این مباحث را به صورت جامع و کامل توضیح داده باشد حس می شود.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">