seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

همه چیز راجع به کنکور دی 1401 و تیر 1402

شنبه, ۵ آذر ۱۴۰۱، ۰۳:۱۵ ب.ظ

سلام دوستان

کنکور چند تغییر داشته که یکی از آن‌ها برگزاری کنکور دی 1401 به همراه کنکور تیر 1402 است. بنا به گفته های سازمان سنجش کارنامه اصلی پس از کنکور تیرماه و در همان ایام مردادماه در درگاه سازمان سنجش قرار خواهد گرفت یعنی درکنکور دیماه از رتبه و تراز به نظر می رسد خبری نباشد. به نظر می‌رسد کنکور دی‌ماه و تیر‌ماه نیز تراز می‌شوند یعنی اگر هرکدام سخت باشد یا آسان این موضوع در نظر گرفته می‌شود.



نکته اول: کنکور دی‌ماه برای پشت کنکوری‌ها بهتر است:

برای یک پشت کنکوری 1401 که از نتیجه راضی نیست کنکور دی‌ماه یک شانس مجدد است که با تشخیص نقاط ضعف و قوت خود و جمعیندی کردن مطالب خود را به کنکور دی‌ماه برساند و شانس خود را یک‌بار دیگر امتحان کند. اما برای یک دانش آموز پایه دوازدهم نیز اگر پیشرو و از برنامه‌ها جلو باشد یک شانس فوق العاده است که نتایج مطلوب خود را به دست آورد.

نکته دوم: نتیجه حداکثر دو سال قابل استفاده خواهد بود.

یکی از تغییراتی که در کنکور از سال ۱۴۰۲ به بعد اتفاق می‌افتد این است که رتبه کنکور تا یکی دوسال بعد کنکور قابل استفاده است. یعنی فرد اگر امسال بعد از کنکوری که می‌دهد انتخاب رشته نکند، می‌تواند سال بعد کنکور دهد و اگر رتبه سال بعدی او نسبت به سال قبل بدتر بود، فرد می‌تواند از رتبه سال قبل خود برای انتخاب رشته استفاده کند. تاثیر معدل در کنکور ۴۰ درصد است به همین علت بسیاری از فارغ التحصیلانی که نمرات زیر ۱۸ یا ۱۷ یا حتی کم‌تر دارند به دنبال ترمیم معدل هستند تا بتوانند نمرات کم خود را جبران کنند.


نکته سوم: حذف زیرگروه‌ها و تاثر برابر ضرایب دروس در رشته‌ها

 یعنی دیگر لازم نیست فردی که می‌خواهد روانشناسی قبول شود برای دروسی که ضریب بالاتری در این رشته دارند وقت بیش‌تری را صرف نکته و تست روانشناسی کند. یک مثال دیگه برای درک بهتر این موضوع این است که تمام دروس اهمیت دارند. یعنی اگر فردی میخواهد پرستاری یا پزشکی قبول شود باید به زمین شناسی هم اهمیت دهد. کنکور دی‌ماه 1401 و  ۱۴۰۲ مثل قبل نیست که فقط افرای که داروسازی می‌خواستند زمین شناسی را مطالعه می‌کردند.

بهتر است که افراد در آزمون آزمایشی شرکت کنند که برنامه زمانبندی و بودجه بندی آن چهار ماهه باشد تا فرد را برای کنکور آماده کند. یکی از آزمون‌هایی که برنامه ۴ ماهه دارد آزمون ماز است.


توصیه اول: کنکور دی‌ماه برای همه خوب نیست!

دانش آموزانی که ضعیف هستند یا داوطلبان فارغ التحصیلانی که خیلی دور از درس بودند هیچ اجباری برای آن‌ها وجود ندارد که تا دی ماه دروس پایه خود را جمع بندی کنند. این دسته از افراد می‌توانند برای کنکور تیرماه خود را آماده کنند. توصیه می‌کنیم این دسته از افراد تحت تاثیر تبلیغات جمع بندی دروس در ۲ ماه قرار نگیرند. این برنامه‌ها برای این دسته از افراد مناسب نیست. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم دانش آموزان در کنکور دی ماه شرکت نکنند چرا که آن‌ها هنوز تمام دروس را نخواندند و هم این که ترمیم معدل نخواهند داشت. پیشنهاد ما برای کنکور دی ماه افراد فارغ التحصیل هستند.


توصیه دوم: دوازدهمی‌ها حواسشان باشد!

از آنجایی که دانش آموزان پایه دوازدهم زمانی برای ترمیم معدل ندارند بهتر است اگر در دروس پایه خود احساس ضعف دارند یا در دروسی ضعیف هستند تا قبل از ماه های پایانی ضعف‌های خود را برطرف کنند یا ابتدا پایه خود را در دروس قوی کنند و بعد به سراغ تست زنی کنکور بروند. به طور کلی نمره و معدل دروس در مدرسه تاثیر مستقیمی بر درصد کنکور دارد.


توصیه سوم: بهتر است در دروس نه صفر بزنید و نه منفی!

امسال هیچ درسی نباید منفی باشد و صفر باقی بماند. امسال تمامی زیرگروه‌ها حذف شده است و اهمیت درس برابر است و باید مطالعه شود. اما اگر دیدید در درسی مشکل دارید، بخشی از آن را باکیفیت بخوانید و بخشی را حذف کنید


سوال مهم اول: ترمیم معدل کنکور 1402 به چه صورت است؟

ترمیم معدل برای  فارغ‌التحصیلان یا به عبارتی پشت‌کنکوری‌هایی است که احساس می‌کنند نمره درس آنها کم است و یا به دنبال بهتر کردن آن هستند. نکته مهم این است که ترمیم معدل برای کسانی است که درس افتاده یا تجدیدی ندارند و فقط می‌خواند نمرات سابق خود را بهتر کنند. همچنین افرادی که فقط فارغ‌التحصیل باشند می‌توانند در آن شرکت کنند نه افرادی که هنوز در حال تحصیل هستند.

برای ترمیم معدل باید به مرکز آموزش از راه دور یا  مرکز تحصیل بزرگسالان شهر خود مراجعه کنید و درخواست ترمیم برای یک یا چند درس را ثبت نمایید. ترمیم معدل سالانه در سه نوبت خرداد شهریور و دی‌ماه برگزار می‌شود؛ اما شما می‌توانید تنها در یک دوره آن شرکت کنید. پس تصمیم نگیرید که هر دوره یک یا دو درس را ترمیم کنید؛ بلکه تمامی درس‌هایی که فکر می‌کنید نیاز به ترمیم دارند را باید در یک دوره مجدداً امتحان بدهید.

نکته‌ای دیگر که بسیار پرسیده می‌شود نمره است. اگر نمرات ترمیم معدل شما بهتر باشد، نمره بهتر را لحاظ می‌کنند؛ اما اگر نمره شما از قبل هم بدتر شد، نگران نباشید. از بین نمره ترمیم معدل و نمره پیشینی که در درس موردنظر گرفته بودید، آن نمره‌ای که بهتر باشد را برایتان لحاظ می‌کنند.

نکته مهم دیگر این است که ترمیم معدل فقط برای دروس نهایی رشته ای که در آن کنکور میدهید است. یعنی اگر رشته شما انسانی باشد می‌توانید دروس نهایی امتحان سال دوازدهم را ترمیم کنید ولی اگر اگر می‌خواهید تغییر رشته دهید کنکور تجربی بدهید باید در امتحان نهایی دروس تجربی شرکت کنید وگرنه نمرات شما صفر در نظر گرفته میشود.

تأثیر معدل به‌صورت قطعی است؛ اما در واقع ریز معدل نمرات است که اهمیت دارد. یعنی نمره ریاضی شما روی درصد کنکور درس ریاضی شما تأثیر دارد و در کل روی کنکور می‌رود.


سوال مهم دوم: تکلیف تغییر رشته ای ها | فارغ التحصیلان قبل 84 و فنی و حرفه ای ها چیست؟

علاوه بر تغییر رشته ای ها که باید در امتحان دروس جدید خود شرکت کنند. کاردانش و فنی حرفه ای و دیپلم‌های زیر ۸۴ باید دروس عمومی را سوابق تحصیلی ایجاد کنند. باید به مدرسه بزرگسالان مراجعه کنند تا سوابق تحصیلی ایجاد کنند.

برای دروس تخصصی نیز کنکور کافی است و همان درصد کنکور برای آنان لحاظ می‌شود و تأثیر کنکور ۲۶ درصد است و ۱۴ درصد باقی‌مانده روی کنکور لحاظ می‌شود. پس این دشت از افراد ترمیم معدل ندارند؛ بلکه سوابق تحصیلی دارند.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">