seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

تکنیک زمان‌های منقصت و «× و O»

چهارشنبه, ۲ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ق.ظ

یادمان باشد تکنیک‌های ضربدرمنها و  زمان‌های نقصانی یا منقصت مکمل یکدیگرند و همگی بخضی از موضوع اصلی یعنی مدیریت زمان آزمون هستند. حالا کمی با تکینک زمان‌های منقصت آشنا شویم:

هدف مدیریت زمان آزمون است. در این تکنیک نهایتا سعی می‌کنیم زمان هر درس را برای خودش سرمایه‌گذاری کنیم یا در صورت تمرین در منزل و آزمون آزمایشی این زمان را خرج درسی که تبحر بیشتری در آن داریم کنیم و اگر زمانی باقی ماند بر می‌گردیم و از اول ضربدرها را نگاه می‌کنیم. 

مرحله‌ی اول مشخص است که باید سؤالاتی را که ساده‌تر است و با صرف زمان کم‌تری به پاسخ می‌رسید، هدف قرار دهید تا بتوانید در وقت تعیین‌شده سؤالات را پاسخ دهید و بیهوده زمان خود را صرف سؤالات سخت و چالشی نکنید؛ زیرا ممکن است نتوانید همان سؤالات ساده را هم به‌درستی جواب دهید و درگیر شدن با سؤالات سخت شما را از امتیازات ساده‌‌تر دور کند و نمره‌ای را که به‌سادگی می‌توانسته‌اید کسب کنید از دست بدهید. اما برای دست یافتن به این مهم نباید به یکباره سراغ تمامی سوالات رفت زیرا سبب پایین آمدن عملکرد و افزایش استرس و اوج گرفتن اضطراب امتحان می‌گردد پس چه باید کرد ؟؟؟


 هنگام آزمون، ساعت مچی ببند‌ید‌.

 زمان‌های پایانی که در ابتدای دفترچه آمده را برای هر د‌رس د‌ر بالای صفحه‌ی آزمون بنویسید‌.

 زمان‌های پایانی را چند‌ د‌قیقه کم‌تر از وقت مقرر و قانونی د‌ر نظر بگیرید‌؛ به همین د‌لیل است که به این تکنیک، «زمان‌های منقصت یا نقصانی» می‌گوییم. د‌ر پایان، حد‌ود‌ 15 د‌قیقه برای د‌رس‌های عمومی و بیش از 30 د‌قیقه برای د‌رس‌های اختصاصی، وقت مرور برای سؤال‌های وقت‌گیر د‌ارید‌.(زمان های پیشنهادی را در عکس‌هایی که توسط سایت کانون تهیه شده پایین‌تر خواهید دید)

 این روش را د‌ر همه‌ی آزمون‌های مجموعه‌ای که د‌ر منزل امتحان می‌د‌هید‌ و آزمون های آزمایشی و به ویژه د‌ر کنکور اصلی، تکرار کنید‌. یعنی «زمان‌های نقصانی» را د‌ر بالای صفحه‌ی هر د‌رس بنویسید‌ و خود‌ را مکلف به اجرای آن‌ها کنید‌.

سوالاتی که یادگیریتون کامل بوده در این زمینه و به راحتی می تونید پاسخ بدهید و خب پاسخ می دهید! و اما کدام ها ضربدر می خورند و کدامها کنارشان منها گذاشته می شود؟

ضربدرها کدام هستند؟ سوالاتی که  یادگیریتون در اونها ناقص بوده  و موقع پاسخگویی به این سوال ها بین گزینه ها شک دارین یا سوالاتی که به نظر وقت گیر هستند یا گاهی ممکن است درسوالات حل کردنی به عددی برسین که بین گزینه‌ها نباشه لازم نیست دوباره از اول حل کنی سریع علامت ضربدر بزن و رد شو!

 منهایی‌ها کدام هستند؟ سوالاتی هم وجود دارند که کلاً بلد نیستید و اصلا اون فصل و بخش را نخواندید کنار اینها هم یک منفی میزارین چون نمی خواهید بهشون پاسخ بدین. این کار باعث کاهش میزان سوالات غلط شما خواهید شد. منهایی ها همان ها هستند که موجب خستگی شما در آزمون و به قول خودتون قفل شدن مغزتون میشن باعث اضطراب هستند و همچنین باعث وقت کم آوردن و سردرگم شدن و ناامید شدن شما. قدرت نه گفتن بهشون رو پیدا کن و با شجاعت یه منفی کنارشون بزن و از ذهنت بندازشون بیرون!


 وقتی که مثلا در مجموعه عمومی ها تا آخرین سوال زبان را خواندید و ضربدر یا منها زدید و یا پاسخ را بلد بودید و در پاسخنامه وارد کردید به اختیار خودتان البته با تمرین قبلی می توانید زمان باقی مانده را خرج یک درس که در آن عالی یا بهتر هستید کنید یا برگردید و از اولین ضربدری که مثلا در درس ادبیات گذاشتید به ترتیب شروع کنید. 

نکته: اگر برگشتید و نتونستید به ضربدرها پاسخ بدهید علامت منفی کنار ضربدر بزنید: - x که اگر باز هم زمان باقی ماند سراغ این‌ها بر نگردید!

نکته: این عکس ها واسه قبل کرونا هست و برای دو مورد هنر و زبان که توی کنکور 1400 افتادن نوبت صبح، همین میزان زمان رو شما از ساعت 8 صبح که شروع آزمون هست حساب کن! عمومی ها که میشن شبیه تجربی،انسانی و ریاضی اختصاصی ها هم که واستون تصحیح کردم...



توضیحات بیشتر:


این گونه است که  اشتباهات‌تان کاهش می‌یابد و ترازتان ناخودآگاه بالا می‌رود؛ دقیقاً مانند ترازو‌های دوکفه‌ی قدیمی. وقتی غلط‌های‌تان که در یک کفه است کاهش یافته، ترازتان که در کفه‌ی دیگر است بالا می‌رود؛ بی‌آن‌که کار سختی انجام داده باشید یا ساعت مطالعه‌ی خود را به طور چشمگیر افزایش داده باشید یا تمرینات بسیار زیادی حل کرده باشید و... . به مرور زمان باید سعی کنید که به این مهم هم دست یابید و با افزایش ساعت مطالعه و حل تمرین و بالا بردن کمیت، بر کیفیت کارتان بیفزایید و کمک کنید تا تأثیر روش‌های تستی بیش از پیش شود و تلفیق این موارد برای‌تان مثمر ثمر شود. شما فقط توانسته‌اید با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های ساده، بازدهی را افزایش دهید و با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم غلط‌هایتان را کاهش داده‌اید و هم ترازتان افزایش یافته و به‌تدریج به شناخت بهتری نسبت به خود می‌رسید و اشتباهات‌تان روز به روز کاهش می‌یابد. هم‌چنین باعث می‌شود بر سؤالات مسلط شوید و استرس و اضطراب شما کاهش یابد و در همان حین آزمون با این تکنیک‌ها شروع به ارزیابی آزمون و عملکرد خود کنید.


خاطر نشان میکنم که استفاده از این تکنیک نیاز به تمرین دارد و آزمون‌های آزمایشی باعث می‌شود که به‌تدریج وارد فضای امتحان شوید و استرس نداشته باشید و حتی از شب امتحانی بودن فاصله بگیرید و شب‌های امتحان با خیالی آسوده، مطالب را مرور کرده و منتظر نتایج درخشان و پیشرفت و موفقیت خود باشید. 



یه مورد بی ربط که یهو یادم افتاد اینه که بعضی از شاگردام می پرسن که ما می تونیم مثلا از عربی شروع کنیم چون توش عالی هستیم؟

شما می دونید که آزمون با ادبیات شروع میشه خب واسه رفتن سروقت مثلا درس عربی که از سوال 26 شروع میشه و 50 تموم میشه باید از قبل چندین بار تمرین کرده باشید چون یه خونه بالا و پایین داستان رو کلا عوض میکنه. پیشنهادم اینه که ترتیب رو به هم نزنید یا خیلی بهم نزنید! یعنی قرار نباشه اول عربی بعد زبان بعد دینی و آخر ادبیات رو پاسخ دهید! خنده داره ولی بعضی دوستان قاطی می کنن و دقیقا همنکارو انجام میدن. اشکالش کجاست؟ 

گیرم شما مثلا زبانت فوله... خب اگه زبان کنکور سخت باشه چی؟ مثل کنکور 99 که شیمی سخت بود. کسی که از شیمی شروع می کرد می گفت خدای من این تازه درسی بود که کلی خوندمش و امیدم بهش بود اینجوری شده وای به حال بقیه! در حالی که همانطور که سوالات رو دیدین همچین نبود. 

دوم اینکه مثلا توی عمومی ها  ادبیات بالاترین ضریب رو داره الکی اول نذاشتنش. وقتی تو میری از سر به ته سوالا رو میزنی تکلیف ضریب 4 ادبیات چی میشه؟ یعنی با زدن زبان ضریب 2 رو به 4 ترجیح دادی؟




  • احسان افشارمنش

نظرات (۱)

ای بابا هرکسی یه چیزی میگه که. وای از دست مشاوران
پاسخ مشاور:
در متن راجع به این موضوع توضیح کامل داده شده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">