seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

همه چیز در مورد تغییر رشته

يكشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۴۷ ق.ظ

دانش آموزانی که قصد تغییر رشته دارند با مطالعه ای مطلب می توانند تصمیم خود را آگاهانه تر اتخاذ نمایند...

جدول دروس تغییر رشته دوره متوسطه

شاخه / رشته

ادبیات و علوم انسانی

علوم و معارف اسلامی

علوم تجربی

ریاضی فیزیک

فنی و حرفه ای

نام دروس

تغییر رشته

*

جامعه شناسی (1)

عربی 2 ویژه انسانی

جامعه شناسی (1)

عربی 2 ویژه معارف

فیزیک (2) و آزمایشگاه

شیمی (2) و آزمایشگاه

ریاضی (2)

زیست شناسی (1) و آزمایشگاه

فیزیک (2) و آزمایشگاه

شیمی (2) و آزمایشگاه

ریاضی (2)

هندسه (1)

کلیه دروس اختصاصی رشته مربوط

* *

 

 

* چنانچه برخی از دروس تغییر رشته مندرج در جدول فوق با رشته قبلی دانش آموز مشترک بوده و دانش آموز آن درس یا دروس در خرداد یا شهریور پایه دوم نمره قبولی کسب کرده باشد نمره آن درس یا دروس پذیرفته می شود و نیاز به شرکت در امتحان تغییر رشته برای آن درس یا دروس نمی باشد .

 

** دروس اختصاصی رشته های فنی و حرفه ای شامل کلیه دروس پایه دوم به استثنای دروس عمومی آن رشته می باشد . جدول دروس اختصاصی آن تعداد از رشته های فنی و حرفه ای که تغییر رشته در آنها مجاز است و دانش آموز متقاضی باید در امتحان آنها شرکت کند پیوست این شیوه نامه می باشد

تذکرات :

 

1ـ تغییر رشته به رشته های موسیقی صنایع غذایی ، امور دامی ، امور زراعی و باغی و معدن شاخه فنی و حرفه ای مجاز نمی باشد .

2ـ دانش آموزان متقاضی تغییر رشته به رشته های مهارتی شاخه کاردانش نیازی به شرکت در امتحان تغییر رشته ندارند و در صورت وجود ظرفیت می توانند به رشته مهارتی مورد نظر تغییر رشته دهند . ضمناً چنانچه دانش آموز در پایه اول برای قبولی از تبصره استفاده کرده باشد و دروس مشمول تبصره برای ورود به رشته مهارتی مورد نظر پیش نیاز باشد و نمره 10 یا بالاتر لازم داشته باشد چنانچه نمره درس همنام آن درس در پایه دوم به نصاب مقرر برسد نمره درس مذکور به جای نمره درس پایه اول قبول خواهد بود ( به عنوان مثال چنانچه دانش آموز در درس ریاضی (1) از تبصره استفاده کرده باشد و در پایه دوم در رشته ای باشد که درس ریاضی (2) داشته باشد و نمره آن به نصاب مقرر برسد می تواند به رشته مهارتی مورد نظر که پیش نیاز ریاضی (1) دارد تغییر رشته دهد .) در غیر اینصورت دانش آموز می تواند پس از تکمیل نمون برگ شماره 202 همزمان با امتحان خرداد یا شهریور دانش آموازان پایه اول درس یا دروس پیش نیاز رشته مهارتی ثبت نام کند این نمره در ستون ملاحظات نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی ثبت و توسط مشاور امضاء می شود .

1ـ2ـ دانش آموزانی که به شاخه کاردانش تغییر رشته می دهند به استناد بند 7ـ112 آیین نامه آموزشی دروس آنان مطابقت داده می شود و دروس مازاد به عنوان دروس انتخابی و یا دروس اختیاری شاخه کاردانش در حد مجاز پذیرفته می شود .

2ـ2ـ در صورتی که استانداردهای مهارتی رشته مورد تقاضا در پایه دوم ارائه شده باشد و امکان ارائه آن در سال سوم به دانش آموزی که تغییر رشته داده است فراهم نباشد گذراندن استاندارد مهارتی بر عهدۀ خود دانش آموز می باشد معرفی این قبیل دانش آموزان جهت مهارت آموزی به مراکزی که توسط دانش آموز معرفی می گردد بلامانع است ضمناً دانش آموز می تواند دروس عمومی ، اختیاری و تکمیل مهارت را  در آن واحد آموزشی مجری کاردانش بگذراند .

 

3 ـ به استناد مادۀ 4ـ112 آیین نامه آموزشی و تذکر ذیل آن امتحان تغییر رشته در خرداد با شهریور ماه پایه دوم به عمل می آید و دانش آموز می تواند برخی از دروس را در خرداد و برخی را در شهریور و یا کل دروس را در خرداد یا شهریور امتحان دهد و چنانچه در خرداد ماه در امتحان تغییر رشته درسی شرکت کند و موفق به کسب نمره قبولی نشود می تواند آن درس را مجدداً در شهریور ماه امتحان دهد .


 

4ـ اگر زمان برگزاری امتحان دروس تغییر رشته دانش آموز درشهریور ماه با امتحانات سایر دروس وی تداخل داشته باشد دانش آموز باید دروس تغییر رشته را همراه با امتحانات غائبین موجه امتحان دهد .

 

هـ چگونگی ثبت نمرات امتحان تغییر رشته : ( در سیستم رایانه با گروه 992  به جمع واحدهای سال دوم وی اضافه می شود )

1ـ با توجه به اینکه امتحان تغییر رشته همزمان با امتحانات خرداد یا شهریور پایه دوم انجام می شود لذا پس از انجام امتحان سیاهه نمرات به تفکیک دروس تنظیم و نمرات دروس تغییر رشته در کارنامه دانش آموز ثبت ( در خرداد ماه در ستون نمره سالانه و در شهریور ماه در ستون نمره شهریور ) و در صورت کسب نمره قبولی در کیله دروس مربوط با تغییر رشته وی موافقت می شود در این صورت ضمن تکمیل بخش (د) نمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی دانش آموز الصاق و در پرونده تحصیلی وی نگهداری میشود . و دانش آموز به استناد این نمون برگ و نمرات مندرج در کارنامه تحصیلی می تواند در پایه سوم رشته جدید ثبت نام کند ضمناً به استناد بند 5 ـ 112 آئین نامه آموزشی دروس امتحان تغییر رشته به عنوان  دروس گذرانده شده محسوب می شود و نیازی به انتخاب مجدد و شرکت در کلاس آن دروس نمی باشد .

2ـ چگونگی ثبت نمرات و نگهداری سیاهه نمرات و اوراق امتحانی مربوط به دروس تغییر رشته همانند سایر دروس می باشد .

3ـ شیوۀ محاسبه نمره امتحان دروس تغییر رشته همانند دروس غیر حضوری یا شهریور ماه می باشد .

4ـ چنانچه دانش آموز پس از شرکت در امتحان تغییر رشته و کسب نمره قبولی در دروس ترک تحصیل نماید و در سال یا سالهای بعد مراجعه نماید و یا به بزرگسالان منتقل شود و یا به صورت داوطلب آزاد ادامه تحصیل دهد نمرات دروس امتحان تغییر رشته به عنوان نمرات قبولی در دروس مربوط پذیرفته می شود .

 

و ـ تطبیق دروس رشته قبلی یا رشته جدید

 پس از کسب شرایط لازم برای تغییر رشته مطابق بند 7ـ112 آیین نامه  آموزشی و براساس موارد ذیل دروس مربوط از دانش آموز پذیرفته و مابقی دروس باقیمانده پایه دوم رشته جدید را دانش آموز باید در دوره تابستانی سال سوم و یا دی ماه بعد از آن انتخاب کرده و بگذراند .

1ـ کلیه دروس گذرانده شده در رشتۀ قبلی که با دروس رشته جدید دارای کد درسی یکسان هستند به عنوان دروس گذرانده شده در رشته جدید پذیرفته می شوند . لازم به ذکر است چنانچه دانش آموز برخی از دروس سال سوم رشته جدید را در رشته قبلی گذرانده باشد نیاز به انتخاب و گذراندن آن دروس در پایه سوم ندارد ( به عنوان مثال چنانچه دانش آموز از یکی از رشته ها به رشته علوم تجربی تغییر رشته دهد و در رشته قبلی درس آمار و مدلسازی و درس پررورشی را گذرانده باشد نمرات این دروس در رشته جدید از وی پذیرفته می شود . )

 

2ـ آن تعداد از دروس گذرانده شده که کد یا عنوان آن مشابه با دروس رشته جدید نمی باشد ولی از نظر محتوی مشابهت دارند براساس جدول ذیل قابل تطبیق می باشند و نمره درس گذرانده شده به جای نمره درس پذیرفته شده در رشته جدید ثبت می شود .

 

3ـ چنانچه تعداد واحدهای دروس گذرانده شده با تعداد واحدهای دروس تطبیقی موضوع جدول تطبیق زیر یکسان نباشد ، تعداد واحدهای درسی رشته جدید ملاک محاسبه خواهد بود .  ( به عنوان مثال درس عربی (2) ویژه انسانی که درس چهار واحدی است به جای درس عربی (2) سایر رشته ها به ارزش دو واحد تطبیق داده می شود )

 

4ـ پس از ثبت نام دانش آموز در رشته جدید تطبیق دروس از طریق سیستم رایانه ای انجام می شود و دروسی که دانش آموز جهت فارغ التحصیلی ملزم به گذراندن آنها می باشد با درج کلمه کمبود در کارنامه مشخص خواهد شد

جدول تطبیق دروسی که دارای کد یا عنوان یکسان نیستند  .

 

ردیف

دروس گذرانده شده در رشته قبلی

دروس قابل تطبیق در رشته جدید

عنوان درس

کد

عنوان درس

کد

1

ریاضی (2)

5443

ریاضی ویژه انسانی و علوم و معارف

5511

2

تعلیمات دینی و قرآنی (2)

5436

اصول و عقاید ( 1 )

5536

3

اصول و عقاید (1)

5536

تعلیمات دینی و قرآن (2)

5436

4

عربی (2) ویژه انسانی

5439

عربی (2) سایر رشته ها

5438

5538

5

عربی (2) ویژه معارف

5538

عربی (2) سایر رشته ها

5439

5438

6

جغرافیای (1) و استان

5452

جغرافیای عمومی و استان

5446

7

عربی (2) کلیه رشته ها

5438

5439

5538

عربی 1/2 شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش

و عربی 2/2

5463

5464

 

 یادآوری: درس زبان فارسی 2 برای کلیه رشته ها یکسان می باشد و دانش آموز هر رشته ای که این درس را گذرانیده باشد در صورت تغییر رشته قابل تطبیق می باشد.

 

تهیه و تنظیم: احسان افشارمنش
  • احسان افشارمنش

تغییر رشته

نظرات (۳)

ممنون. کمک زیادی کردید
پاسخ مشاور:
همراه وبلاگ ما باشید تا مطالب آموزنده بیشتری رو ببینید...
کامل و عالی...
دمتون گرم
پاسخ مشاور:
در کانال تلگرام هم همراهی کنید
با سیستم جدید آیا همین شکلی باقی خواهد ماند؟
پاسخ مشاور:
با کمی تغییرات همراه خواهد بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">