seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

یادگیری موثر

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۰۵ ب.ظ

عناصر انجام دادن و بازخورد از اجزاء اساسی یادگیری موفقیت آمیز است، اما دو مورد دیگر نیز وجود دارد که لازم است مدنظر قرار گیرد. این دو مورد از طریق سئوال دربارۀ تجربیات بدون موفقیت به راحتی مشخص می شود:

 

توضیح دهید که مرتکب چه اشتباهی شده اید.

جواب این سئوالات پیچیده است. اما یک الگوی کاملاً مشخصی را به دست می دهد. در ابتدا، معمولاً بعضی از پاسخ دهندگان جوابهایشان را به وجود اشتباه در اصول «انجام دادن» و «بازخورد» که قبلاً ذکر شد ارتباط می دهند، به عنوان مثال: 1-فقدان تمرین 2-بازخورد نامناسب. اما باید به عوامل بیشتری که در پاسخ های اکثر افراد پیدا می شود، توجه کرد:

از قبیل:

1-فقدان انگیزه

2-ترس از شکست

3-ندانستن ارزش انجام دادن آن

4-فقدان زمان لازم برای درک آن

5-عدم آگاهی و شناخت قبل از شروع به کار

موارد مذکور به دو اصل دیگر یادگیری موفقیت آمیز احتیاج دارد: «نیازمندی،» و «جذب و درک» که هر کدام را مختصراً مورد بررسی قرار می دهیم:

الف. نیازمندی

اگر کسی فاقد انگیزش لازم باشد احنمال ندارد که یادگیری موفقیت آمیز برای وی اتفاق بیفتد زیرا یادگیری موفقیت آمیز مستلزم مقداری انگیزش است. با وجود این، انگیزش کلمۀ سرد و بی روحی است و روانشناسان بیشتر از افراد دیگر از آن استفاده می کنند. اما «نیازمندی» نسبت به انگیزش، انسانی تر است. زیرا که همۀ معانی نیاز و کمبود را می دانند و همچنین «نیازمندی» به چیزی بیشتر از انگیزش صرف اشاره می کند، و دقیقاً در مرکز احساسات و امیال انسانی قرار دارد. وقتی یک چنین احساسی قوی در کار باشد به یادگیری کمک می کند و به نتایج بی نظیر و قابل ملاحظه ای می انجامد. با رضایت خاطر، همیشه از این مسئله در تعجب بوده ایم که چگونه اشخاص زرنگ وقتی که واقعاً می خواهند کاری را انجام دهند معمولاً خوب از عهدۀ آن برآیند.

ب. جذب و درک این موضوع دربارۀ ادراک تجربۀ یادگیری، همچنین دربارۀ ادراک بازخورد دریافت شده از دیگران است. جذب مربوط است به

(1) مرتب کردن مطلب مهمی که یادگرفته شده، (2) استخراج عقاید اصلی از اطلاعات زمینه (3) چیدن موضوعات و مطالب در دورنمای جالب، (4) و به طور کلی جذب یعنی ایجاد یک نوع حس مالکیت نسبت به آنچه که یادگرفته شده است.این کلمه از نظر معنی جدا از کلمه ای است که روانشناسان به عنوان «تفکر» مطرح می کنند.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">