seyedrezabazyar>

مشاورین کرمان

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان وبسایت مشاورین :

کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم.

طرح تحول بنیادین که سال های تحصیلی  کنونی آغازی عملی بر تئوری مطرح شدۀ آن به شمار می‌آید ما را برآن داشت تا همسو با این تحول عظیم در عرصۀ تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم گام برداریم و نشریه‌ای داخلی تهیه و انتشار دهیم و از این طریق هم‌قدم با دیگر همکاران در این راه دشوار حرکتی رو به جلو داشته باشیم. نظام آموزشی جدید که از آن با نام «شش،سه،سه» یاد می‌شود تنها یک نام و تقسیم بندی صرف نیست و از همین ابتدای امر با بحرانی که برای تامین مدرس مقطع ابتدایی و اختلالی که در ساعات تدریس همکاران مقطع راهنمایی ایجاد کرده خود حاکی از نیازمندی ما به برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این زمینه می‌باشد.

سال تحصیلی 92-91 برگی مهم در کتاب تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد و آغازی بر این تحول  .نظام آموزشی جدید ظرفیت‌های بالقوۀ زیادی برای پیشرفت و اعتلای سطح کیفی آموزش در ایران را دارا است و این موضوع را می‌توان از مشاهدۀ پیشرفت کشورهای دیگری که مدل آموزشی مشابه ما را تجربه می‌کنند برداشت کرد. پیشتر طرح های جزئی و کلی دیگری را در این زمینه امتحان کرده‌ایم. برای نمونه نظام ترمی واحدی را همگی به خاطر داریم که پس از مدتی بدلیل مشکلات عدیده‌ای که ایجاد کرد به راحتی کنار گذارده شد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر تمایل داشته باشیم سند تحول بنیادین سند افتخار آموزش و پرورش باشد نیاز به همکاری جمعی در این زمینه خواهد بود و برهیچ‌کس پوشیده نیست که در صورت عدم همکاری جمعی، با نواقص نظام قدیم که طرح جدید از لحاظ تقسیم‌بندی پایه‌ها به آن شباهت دارد برخورد خواهیم کرد. 

                                                                                       

احسان افشارمنش
آخرین نظرات

کدام مدرسه برای فرزندمان مناسب تر است؟

شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۳۷ ب.ظ

با پایان سال تحصیلی و شروع تابستان تازه دغدغه های اصلی والدین که اکنون کدام مدرسه ثبت نام کنیم، شروع می شود. پرس و جو ها و جمع آوری اطلاعات در خصوص انتخاب مدرسه مناسب از میان مدارس مختلف آغاز می گردد. آیا به این نکته توجه کرده اید که در هنگام بررسی برای انتخاب مدرسه مطلوب چه مواردی را باید در نظر بگیرد؟ هنگامی که از افراد مختلف در خصوص مدرسه خاصی سوال می کنید، چه نوع سوالاتی را مطرح می نمایید تا اطلاعات مناسب در مورد مدرسه مورد نظرخود را به دست آورید؟ این نکته باید مدنظر باشد که معیارهای انتخاب یک مدرسه خوب در میان والدین متفاوت می باشد. ممکن است برای برخی فضای آموزشی مدرسه مهم باشد و برای والدین دیگر شیوه مدیریت یا حتی برای برخی تعدد برنامه های فوق برنامه یا حتی مسافت مهم باشد.همچنین این معیارها با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف و نیازهای دانش آموزان متفاوت است. والدین دانش آموزانی که فرزندان آنها در مدرسه مورد نظرتان تحصیل می کنندحتی خود دانش آموزان می توانند یکی از منابع خوب برای شناخت مدرسه باشند.توجه کنید که نظرات یک فرد نمی تواند ملاکی برای انتخاب شما باشد. بهتر است نظرات چندین نفر پرسیده شود و در آخر بر اساس جمع بندی از نظرات تصمیم گیری شود.شیوه عملکرد مدرسه در منطقه هم منبع مهم دیگری می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع موارد ذیل می تواند هم به دانش آموزان و هم والدین کمک کند تا بررسی های هدفمندی در جهت انتخاب مدرسه به عمل آورند و هنگام جستجو این عوامل را مد نظر بگیرند.

1- مدیر مدرسه

حضور یک مدیر توانمند، منظم و فعال نقش مهمی در موفقیت مدرسه دارد.این امر در مقاطع بالاتر نقش پررنگ تری دارد.توجه به موارد ذیل مهم می باشد:

• حضور دائم در مدرسه و دردسترس بودن 

• رفتار مناسب و با احترام با کلیه افراد

• آشنایی با شیوه مدیریتی

• نظارت کامل بر کلیه روند مدرسه ،تدریس معلمان،عملکرد دانش آموزان

• مشارکت دادن معلمان و والدین در فعالیت های مدرسه و نظر خواهی کردن از آنها

• در ارتباط بودن با والدین و در جریان بودن کلیه مسائل و مشکلات دانش آموزان

•  توجه به ایجاد نظم در مدرسه و برنامه ها

2- معلم 

معلم با توجه به ارتباط تنگاتنگ با دانش آموز نقش مهم و تاثیر گذاری در روند تحصیلی دارد.این نکته در مقاطع ابتدایی بسیار مهم می باشد.معلم با انگیزه و توانا در ایجاد علاقمند کردن دانش آموزان و موفقیتشان نقش بسزایی دارد.حضور معلمان توانمند و آگاه به روش تدرس متناسب با دروسی که تدریس می کنند و دانش در خصوص آن درس نه تنها در تمام مقاطع بالخصوص مقاطع بالاتر مهم می باشد.رفتار و برخورد نامناسب معلم می تواند یک دانش آموز را از مدرسه یا درس خاصی بیزار کند و دانش آموز افت تحصیلی پیدا کند.توجه به ارتباط معلم با والدین مهم است.یک معلم توانمند نه تنها مهارت علمی و تدریس خوبی باید داشته باشد بلکه باید ویژگی های عاطفی و مشکلات دانش آموزان را بشناسد و متناسب با شرایط آنها رفتار کند و توانایی دانش آموزان را بالخصوص در شیوه ارزشیابی مد نظر بگیرد و نظرات شخصی او بر ارزشیابی عملکرد دانش آموز تاثیر گذار نباشد.

3- فضا و امکانات  آموزشی

فضای فیزیکی مدرسه از نظر تمیز بودن و ایمن بودن مهم می باشد.در مقاطع ابتدایی وجود یک فضای مناسب برای تحرک و فعالیت های مختلف و ورزشی مهم است.وجود امکانات آموزشی (آزمایشگاه،کتابخانه،..) در حد معقول و متعادل و متناسب با استانداردها باشد.امکانات آموزشی درحد بسیار متنوع و بسیار شیک ملاکی بر خوب بودن مدرسه نیست. 

4- سیستم ارزشیابی

سیستم ارزشیابی مدرسه با توجه به توانایی ها و عملکرد دانش آموزان بسیار مهم است.سیستم ارزشیابی می بایست بر اساس عدالت و عملکرد که هر دانش آموز داشته باشد. یک مدرسه خود یک سیستم ارزشیابی مداوم در مدرسه دارد و نتایج آن را در جهت پیشبرد اهداف آموزشی،موفقیت خود دانش آموز به کار می گیرد.دانش آموز و والدین را از روند کاری آگاه می سازد و درجهت هر چه بهبود کردن عملکرد آنها کوشش می نماید.

5- زمان آموزش و فعالیت های فوق برنامه

در یک مدرسه خوب معلم ها بیشترین زمان کلاس را به فعالیت های آموزشی اختصاص می دهند. با یک نظم خاصی از زمان خود بهترین استفاده را می کنند و به موقع برنامه های درسی را به پایان می رسانند.مدارسی که زیاد برنامه های فشرده و سنگین دارند و دانش آموزان را خسته می کنند ملاکی برای خوب بودن نیستند.نا گفته نماند برگزاری کلاس های فوق برنامه در حد متعادل بالخصوص برنامه هایی که برای آمادگی کنکور و کلاس های مفید درسی در جهت پیشبرد برنامه های درسی دانش آموزان نقش مهمی در موفقیت تحصیلی آن ها دارد.

6- مشاوره خوب و سطح انتظارات مدرسه

یک مدرسه خوب نیاز به مشاوران فعال دارد که در هدایت دانش آموزان نقش مهمی دارند.همچنین یک مدرسه خوب این دیدگاه را باید داشته باشد که همه بچه ها می توانند موفق شوند و تمرکز بر روی موفقیت همه دانش آموزان با هر سطح یادگیری (قوی و ضعیف ) می باشد. همچنین وجود مشاوران توانا در هدایت تحصیلی دانش آموزان در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی در یک مدرسه ضروری می باشد.

7- توجه به آموزش مهارت های گوناگون

یک مدرسه خوب نه تنها تمرکز بر روی آموزش مهارت های علمی و تحصیلی دارد بلکه مهارت های اجتماعی از قبیل مهارت های زندگی و اجتماعی و همچنین تمرکز بر روی مهارت های اخلاقی نظیر انتقال ارزشها، پرورش دینی و ... دارد و برنامه هایی را در خصوص پرورش این مهارت ها در برنامه مدرسه می گنجاند.

8- نزدیک بودن به محل سکونت

نزدیکی مدرسه به محل سکونت یکی از ملاک های انتخاب مدرسه می باشد. این امر بسیارمهم است، مدارس دور می تواند دچار خستگی در دانش آموزان شده و سال تحصیلی سختی را برایشان رقم بزند. دور بودن مدرسه باعث می شود دانش آموزان وقت بیشتری را  در رفت آمد بگذرانند و زمان مفید مطالعه آنها ممکن است اختصاص به استراحت کردن داده شود.

9- شهریه مدارس

پرداخت شهریه بسیار بالا برای یک مدرسه و هزینه های غیر ضروری ملاکی برای خوب بودن یک مدرسه نمی باشد.

موارد مطرح شده، برخی از موارد مهم در انتخاب یک مدرسه خوب می باشد.آگاهی از این موارد در پرس و جو در خصوص کسب آگاهی از وضعیت مدرسه و انتخاب آن می تواند کمک کند تا مدرس مناسبی انتخاب شود.

  • احسان افشارمنش

انتخاب مدرسه

والدین

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">