seyedrezabazyar>

مشاورین کرمان

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان وبسایت مشاورین :

کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم.

طرح تحول بنیادین که سال های تحصیلی  کنونی آغازی عملی بر تئوری مطرح شدۀ آن به شمار می‌آید ما را برآن داشت تا همسو با این تحول عظیم در عرصۀ تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم گام برداریم و نشریه‌ای داخلی تهیه و انتشار دهیم و از این طریق هم‌قدم با دیگر همکاران در این راه دشوار حرکتی رو به جلو داشته باشیم. نظام آموزشی جدید که از آن با نام «شش،سه،سه» یاد می‌شود تنها یک نام و تقسیم بندی صرف نیست و از همین ابتدای امر با بحرانی که برای تامین مدرس مقطع ابتدایی و اختلالی که در ساعات تدریس همکاران مقطع راهنمایی ایجاد کرده خود حاکی از نیازمندی ما به برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این زمینه می‌باشد.

سال تحصیلی 92-91 برگی مهم در کتاب تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد و آغازی بر این تحول  .نظام آموزشی جدید ظرفیت‌های بالقوۀ زیادی برای پیشرفت و اعتلای سطح کیفی آموزش در ایران را دارا است و این موضوع را می‌توان از مشاهدۀ پیشرفت کشورهای دیگری که مدل آموزشی مشابه ما را تجربه می‌کنند برداشت کرد. پیشتر طرح های جزئی و کلی دیگری را در این زمینه امتحان کرده‌ایم. برای نمونه نظام ترمی واحدی را همگی به خاطر داریم که پس از مدتی بدلیل مشکلات عدیده‌ای که ایجاد کرد به راحتی کنار گذارده شد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر تمایل داشته باشیم سند تحول بنیادین سند افتخار آموزش و پرورش باشد نیاز به همکاری جمعی در این زمینه خواهد بود و برهیچ‌کس پوشیده نیست که در صورت عدم همکاری جمعی، با نواقص نظام قدیم که طرح جدید از لحاظ تقسیم‌بندی پایه‌ها به آن شباهت دارد برخورد خواهیم کرد. 

                                                                                       

احسان افشارمنش
آخرین نظرات

چگونه یک مسئله علوم حل کنیم؟

جمعه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۱۵ ق.ظ

در درسهایی مثل علوم و ریاضی نباید صرفاً به مطالعه درس اکتفا کرد، بلکه می‌بایست حتماً شروع به حل مسأله کنید. در این مطلب مختصری راجع به اینکه چگونه باید یک مسئله علوم را حل کنیم می خوانیم...

برای حل مسأله در درس علوم لازم است که تعاریف اصلی را کاملاً متوجه شده و کلمه به کلمه بخاطر سپرده باشید و همچنین واحدها را بخوبی یادگرفته و در تبدیل واحدها خیلی دقت و توجه کنید.

مثلاً به تعریف فشار که "نیرویی است که بطور عمود بر واحد سطح وارد می‌شود" و واحدهای نیرو (نیوتن)، سطح (متر مربع) و فشار (پاسکال) توجه نمایید.

برای حل مسأله علوم ابتدا باید مسأله را بخوبی بفهمید، یعنی اینکه بدانید مسأله دقیقاً چه چیزی را از شما می‌خواهد و از ابتدای شروع به حل تا انتها توجه ویژه به آن خواستۀ اصلی مسأله داشته باشید.

وقتی فهمیدید که مسأله به دنبال چیست، کلیۀ تعاریف مربوط به آن سؤال را با ذکر واحدهای آن بنویسید.

نوشتن این تعاریف باعث می‌شود، در هنگام حل مسأله بتوانید موضوعات را از هم جدا و هر کدام را سرجای خودش استفاده کنید.

حالا داده‌های مسأله را بنویسید و با توجه به واحد خواسته شده در انتهای مسأله اگر لازم است، تبدیل واحدها را انجام دهید. مثلاً اگر فشار را برحسب واحد پاسکال خواسته باشید، باید توجه کنید که واحد نیرو می‌باید نیوتن و واحد سطح متر مربع باشد، پس چنانچه واحدهای دیگری برای نیرو و یا سطح داده شده، آنها را تبدیل کنید.

برای فهم بهتر مسأله و حل کردن راحت‌تر آن اگر می‌توانید شکلهایی مناسب با موضوع مسأله بکشید.

حال فرمول‌های مناسب برای حل مسأله را پیدا کنید و براساس آنها مسأله را حل نمایید؛ تک تک مراحل حل مسأله را بنویسید و هیچ چیز را بصورت ذهنی حل نکنید تا احتمال اشتباه شما کاهش یابد.

جواب بدست آمده را با خواستۀ اصلی سؤال تطبیق دهید، اگر یکی باشند معلوم می‌شود که مسأله را درست حل کرده‌اید و اگرنه مراحل حل مسأله را مجدداً تکرار کنید.

در این مرحله مقایسه واحد جواب بدست آمده با واحدی که در متن مسأله خواسته شده است به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید جواب شما صحیح می‌باشد.

پاسخهای خود را با پاسخهای صحیح مسأله مقایسه کنید؛ اشتباهات خویش و علت آنها را پیدا کنید و به دنبال رفع اشکال خود باشید.

در اینجا می‌توانید با دوستان خود یک گروه درسی تشکیل دهید. هر کدام از شما به روش‌ خاص خود مطالعه کرده و مسائل را حل نموده‌اید؛ اما ممکن است روش یادگیری و یا حل مسأله شما با بقیه دوستانتان تفاوت داشته باشد، پس این روشها را با هم در میان بگذارید تا هم متوجه اشکالات خود بشوید، هم نکات جدید و روشهای تازه‌ای برای حل مسأله پیدا کنید. شما می‌توانید با تشکیل یک گروه درسی و مشارکت با همدیگر حتی روشهایی را کشف کنید که تا به حال هیچ کس غیر از شما به آن روشها دست پیدا نکرده باشد. پس همیشه به دنبال روشهای قدیمی و تکراری نباشید.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">