seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن


1-در برنامه‌ی مطالعاتی‌تان سهمی را برای تست زدن در قالب زمان در هر روز، مشخص کنید.

- تکنیک ضربدر و منها را همواره اجرا کنید و اگر در تشخیص تست‌های وقت‌گیر مشکل دارید، روزی 10 دقیقه وقت بگذارید 20 تست را ببینید و صرفاً سعی کنید تست‌های وقت‌گیر را مشخص کنید (نیازی به پاسخ دادن به تست‌ها نیست).   

- تکنیک تست زدن با دو خودکار را در منزل اجرا کنید. این کار کمک می‌کند تا به‌تدریج سرعت تست‌زنی شما بیش‌تر شود.    


2- سرعت مطلوب در حل سؤالات تستی، چیزی شبیه رکورد مطلوب در یک ماده از دو و میدانی است که ورزشکار، به مرور زمان به بیش‌ترین آمادگی ممکن دست می‌یابد و بعد تلاش می‌کند تا در تورنمنت اصلی، رکورد خود را به نمایش بگذارد. برای رسیدن به این سرعت مطلوب، ابتدا تعداد تست‌های حل‌شده از یک مبحث را (به تناسب میزان سطح دشواری مطلب) به‌وضوح پیش‌بینی کنید و از تست زدن بیش‌تر و کم‌تر از برنامه‌ی شخصی بپرهیزید. در مراحل بعدی همین میزان تست را در زمان‌بندی مشخصی که بیش‌تر از زمان پیشنهادی آزمونی همان درس است حل کنید تا در گام دوم بر نوع حل سؤالات تسلط پیدا کنید. برای بازه‌های مطالعاتی آتی از همان درس و همان تست‌زنی، زمان مشخص‌شده‌ی قبلی را 15 الی 30 ثانیه کاهش دهید و این کاهش زمانی را سه هفته‌ی متوالی ادامه دهید تا به سرعت مطلوبی که از قبل پیش‌بینی کرده بودید برسید. سرعت مطلوب‌تان را بر اساس زمان پیشنهادی آزمون از همان درس برنامه‌ریزی کنید.


3- کنکور یک آزمون است برای همـه‌ی دانش‌آموزان در زمان معین؛ یعنـی زمان، ملاک اصلی است. در مراحل درس خواندن که شامل ادراک، تثبیت، تسلط، ارزیابی و جمع‌بندی هستند در تسلط قـرار است با تست‌های استاندارد کـار خود را ادامـه دهیم. قرار نیست هر چه بیش‌تـر تست بزنیم موفق‌تر شویم بلکه ملاک این است که در زمان خود را بسنجیم؛ یعنی در وقت قانونی به چند سؤال می‌توانیم پاسخ دهیم. پس انتخاب تعداد تست‌ها در زمان استاندارد کنکور ملاک اصلی است. مثلاً اگر در 15 دقیقـه قـرار اسـت 25 تسـت عمومی بزنم ولـی  15 تسـت را توانستم پاسخ دهم، با تکرار و تمرین تعـداد سؤالات پاسخ‌داده را بیش‌تر کنم.


4- منظور و هدف از سرعت مطلوب، باید رسیدن به تمام سؤالات دفترچه‌ی سؤالات باشد که می‌توانید درست پاسخ دهید به گونه‌ای که بعد از آزمون، سؤالی نباشد که می‌توانستید پاسخ دهید ولی به آن نرسیده باشید. برای این منظور باید زمان را در هر تست و در کل مدیریت کنید. برای مدیریت زمان هر تست، هر چه‌قدر تسلط و تمرین بیش‌تری داشته باشید و در منزل با روش درست (تکنیک دوخودکار) تست بزنید سرعت تست‌زنی بیش‌تر شده و خطا کم‌تر می‌شود. در گام دوم در جلسه‌ی آزمون، تلاش کنید اول، تست را شناسایی کنید و اگر نمی‌توانید پاسخ دهید یا تست وقت‌گیری است آن را علامت بزنید (ف، ش، ن، م) و از آن تست بگذرید و به سراغ تست بعدی بروید. درنهایت برای مدیریت زمان کل دفترچه، با تجربه‌ی حاصل از هر آزمون این امر حاصل می‌شود و شما با تمرین در هر آزمون می‌توانید زمان را مدیریت کنید.


5- ابتدا باید هدف‌گذاری واقع‌بینانه داشته باشید؛ یعنی قبل از آن‌که سر جلسه‌ی آزمون حاضر شوید مشخص کنید در هر درس به چند سؤال از ده سؤال می‌خواهید پاسخ دهید. این کار هم باعث آرامش شما در مواجهه با سؤالات  دشوارتر می‌شود و هم به مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون کمک می‌کند. تکنیک دیگری که باید هنگام آزمون دادن انجام دهید ضربدر و منهاست. برای تبحر بیش‌تر در این تکنیک زمان محدودی مثلاً حدود 10- 5 دقیقه را روزانه در منزل اختصاص دهید و در تعدادی سؤال فقط تکنیک × و - را تمرین کنید (بدون آن‌که سؤالات را حل کنید). در این تکنیک شما باید با صرف چند ثانیه برای خواندن سؤال تشخیص دهید این سؤال را بلد هستید و می‌توانید در مدت مقرر آزمون حل کنید که در این صورت در دور اول پاسخ‌گویی، آن را پاسخ می‌دهید. اگر بلد بودید ولی زمان بیش‌تر از حد مقرر آزمون نیاز داشت علامت × می‌زنید و اگر بلد نبودید علامت منفی می‌گذارید که پس از رسیدن به پایان دفترچه در وقت اضافی که می‌آورید روی سؤالاتی که × زده‌اید تمرکز خواهید کرد.


6- در منزل قبل از هر آزمون تکنیک دوخودکار را در پاسخ دادن به تعداد معینی سؤال (10 یا 20 سؤال) اجرا کنید و یک بار با اعمال زمان و بار دیگر بدون محدویت زمانی به تست‌ها پاسخ دهید. بعد از آزمون نیز وقتی دوباره سؤالات را بررسی می‌کنید و به آن‌ها جواب می‌دهید، این روش را به کار بگیرید. برای اجرای درست تکنیک دوخودکار، تمرین تکنیک تست‌خوانی یا تشخیص سؤالات وقت‌گیر لازم است. به کمک این تکنیک می‌توانید سؤالات وقت‌گیر را به خارج از زمان استاندارد پاسخ‌گویی موکول کنید. با اجرای تکنیک دو خودکار، به میزان سرعت و دقت خود در پاسخ دادن به انواع تست‌ها برای درس‌های مختلف پی می‌برید و یاد می‌گیرید که زمان را چگونه مدیریت کنید. لازم است انجام تمرین‌های تستی در منزل، زمان‌دار باشد و تکنیک ضربدر و منها چه در منزل و چه در آزمون اجرا شود.  


7- سرعت و دقت دو آیتم مهم در موفقیت شما در سؤالات چهارگزینه‌ای هستند. تمرین و ممارست زیاد سبب می‌شود که بتوانید در این رابطه مهارت خوبی کسب کنید. سپس ضروری است هم‌زمان با مطالعه‌ی درس‌ها تست‌زنی را در برنامه‌ی خود داشته باشید. ابتدا تست‌های بدون زمان و بعد تست‌های زمان‌دار. البته دقت کنید سرعت شما در تست‌زنی نباید سبب شود که دقت شما کاهش یابد.


8- منتظر معجزه نباشید. این مسئله‌ای است زمان‌بر اما ممکن. اولین گام در افزایش سرعت پاسخ‌گویی به سؤالات، میزان دانش شماست. تناسب این دانش با مهارت‌ها و تکنیک‌های تست‌زنی که کسب می‌کنید عامل افزایش سرعت پاسخ‌گویی شماست. توضیح بیش‌تر این‌که شما با افزایش آموخته‌های خود، طبقه‌بندی دقیقی هم نیاز دارید که در آن با مدیریت دانسته‌ها و زمان می‌توانید سرعت خوبی به دست‌ آورید.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">