seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

مهارتهای تست زنی (بخش چهارم)

جمعه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۴۰ ق.ظ

تصور برخی دانش‌آموزان بر این است که هر چه تست بیش‌تری بزنند و کار بیش‌تری روی آن کنند موفقیت بیش‌تری کسب می‌کنند. هر دانش‌آموز بایستی ابتدا مطالب درسی را به‌طور عمیق و به قدر کافی بخواند به طوری که قادر به تجزیه و تحلیل مطالب باشد سپس برای ارزشیابی از وضعیت خود به تست‌زدن بپردازد. در واقع تست یک ابزار «بازشناسی» است و مطالب آموخته شده توسط فرد را از طریق باز شناختن مطالب می‌سنجند. برای توفیق در کار تست‌زنی توجه شما را به نکات زیر جلب می‌کنیم:

بسیاری از شما در جلسه آزمون اگر با چند سؤال دشوار موجه شوید دستپاچه شده و گاه نظم ذهنی خود را از دست می‌دهید. در این مواقع مطمئن باشید دیگران هم وضع شما را دارند. اعتماد به نفس داشته باشید و حتی از خود راضی باشید و بگویید وقتی این سؤال‌ها برای من دشوار است وای به حال دیگران  «داشتن روحیه در هر مسابقه‌ای سرنوشت‌ساز است»

در هر لحظه باید تشخیص دهید کدام تست را رها کرده و به کدام تست جواب دهید. در واقع ابتدا به سؤالاتی که از صحت پاسخ آن‌ها مطمئن هستید پاسخ دهید و وقت را برای بقیه سؤالات تلف نکنید.

در پایان اگر وقت اضافه داشتید به مرور پاسخ‌ها و تصحیح اشتباهات بپردازید.

روش زیر را در کنکورهای آزمایشی تمرین کنید تا در جلسه کنکور هم بتوانید آن را اجرا کنید.

1- سؤال‌ها را به ترتیبی که می‌بینید پاسخ دهید زیرا نظم و ترتیب سؤالات در دفترچه آزمون کاری سنجیده و فکر شده است. سؤالات به صورت تصادفی پشت سر هم قرار نگرفته‌اند و صلاح دانش‌آموزان و داوطلبان در نظر گرفته شده است. مثلاً در میان دروس اختصاصی اولین درس ریاضی است تا زمانی که ذهن شما آمادگی بیشتری دارد به سؤال‌ها پاسخ دهید.

2- تمام سؤالات را حداقل یک بار مطالعه کنید. (کنار گذاشتن مطالعه یک درس اشتباه است البته می‌توانید بخش‌های دشوار یک درس را کنار بگذارید اما حذف کامل یک درس خطاست.)

 شیوه‌ی مطالعه و پاسخ دهی به تست‌ها

1- هنگام پاسخ دادن به تست‌ها به هیچ وجه وقت خود را صرف سؤالات وقت‌گیر یا دشوار نکنید. در ابتدا فقط به سؤالاتی که می‌توانید پاسخ دهید بپردازید.

2- برخی سؤالات را که می‌توانید پاسخ دهید ولی تشخیص می‌دهید وقت‌گیر است با علامت (+) مشخص و از آن عبور کنید.

3- سؤالاتی را که بلد نیستید با علامت (ـ) مشخص کنید و سریع از آن‌ها رد شوید.

4- از هیچ سؤالی نخوانده رد نشوید زیرا ممکن است پس از چند سؤال دشوار سؤالات ساده‌ای پیدا کنید.

5- هر پنج یا ده سؤال را که پاسخ می‌دهید شماره تست را در دفترچه با شماره پاسخ‌نامه کنترل کنید.

6- پس از آن‌که یک بار تست‌های تمام دروس را مطالعه کردید اکنون وقت باقی مانده را به سؤالات وقت‌گیر که با علامت (+) مشخص کرده‌اید اختصاص دهید.

7- وقتی تست را می‌خوانید به گزینه‌ها دقت کرده و ابتدا دو گزینه‌ی نامربوط و عجیب و غریب را حذف کرده و روی دو گزینه‌ی دیگر دقت کنید و صحیح‌ترین پاسخ را انتخاب کنید.

8- اگر هنگام پاسخ‌گویی به تستی، به همه‌ی گزینه‌ها شک دارید ریسک نکنید و پاسخ ندهید اما اگر بین دو گزینه شک داشتید از احتمال 50% استفاده کرده و به یکی از آن‌ها به‌طور تصادفی پاسخ دهید.

برای تمرین تست در خانه نکات ذیل را مورد توجه قرار دهید:

 - هیچ‌گاه قبل از مطالعه دروس به تمرین تست‌ نپردازید زیرا بی‌فایده و گاه ممکن است مضر باشد.

 ـ تست‌زدن برای اولین بار یا در مراحل اولین به منظور تکمیل فهم درس موردنظر می‌باشد. بنابراین با دقت کامل به تست‌زدن پرداخته و به زمان آن کاری نداشته باشد.

 ـ با تکنیک‌ تست‌زدن با دو خودکار هم می‌توانید میزان دانش خود را بررسی نمائید و هم سرعت عمل خود را افزایش داده و تنظیم وقت را بیاموزید. سؤال‌ها را یک بار در زمان قانونی با خودکار آبی پاسخ دهید و پس از پایان زمان قانونی، خودکار خود را عوض کنید و با خودکار قرمز سؤالاتی را که بدون پاسخ گذاشته‌اید و یا سریع پاسخ داده‌اید با دقت مطالعه نمایید و ببینید آیا می‌توانید در زمان کافی به تعداد بیش‌تری از سؤال‌ها پاسخ دهید و یا قبل از تصحیح پاسخ‌نامه خود می‌توانید برخی اشتباهاتتان را پیدا کنید.

 ـ بعد از مدتی تست‌زدن برای تکمیل فهم درس و تمرین کافی بهتر است برای ارزیابی خود زمان مناسب در نظر گرفته و درصد بگیریم.

- به منظور یادگیری می­توانید از تست­های طبقه­بندی شده استفاده کنید و در هنگام ارزیابی میزان یادگیری خود بهتر است که از تست­های طبقه­بندی نشده استفاده کنید.دانش ­آموزان عزیز، نکته­ای که شما به هنگام تست­زنی در خانه باید به آن توجه کنید این است که، در مجموعه تستهایی که شما از آن استفاده می­ کنید، سوال­هایی با کیفیت­های متفاوت وجود دارد. از این رو پیشنهاد می­شود که سوال­هایی که از لحاظ کیفیت در سطح خوبی هستند و یا سوال­هایی که بعضی از نکات اساسی را به خوبی نمایان می­کنند، به همگام تست­زنی علامت زده تا در صورت مرور مجدد و کمبود وقت، فقط از تست­های علامت­زده شده، استفاده کنید.

پنج عامل موفقیت:

1- داشتن هدف، 2- ایمان، 3- تحرک، 4- عشق، 5- پشتکار

  • احسان افشارمنش

شیوه تست زنی

مهارت تست زنی

نظرات (۱)

سلام. ببینید تست زنی به نظر من فقط با تکرار و تمرین هستش که ملکه ذهن میشه و تبدیل به یک مهارت. نظر شما چیه؟
پاسخ مشاور:
ممنون که وبلاگ ما را پیگیری می کنید.
حرف شما صحیحه ولی هرچی که در مورد تست زنی گفته شد در راستای همین هدف هست. یعنی تثبیت مهارت و البته در گام نخست آموزش آن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">