seyedrezabazyar>

مشاورین کرمان

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان وبسایت مشاورین :

کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم.

طرح تحول بنیادین که سال های تحصیلی  کنونی آغازی عملی بر تئوری مطرح شدۀ آن به شمار می‌آید ما را برآن داشت تا همسو با این تحول عظیم در عرصۀ تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم گام برداریم و نشریه‌ای داخلی تهیه و انتشار دهیم و از این طریق هم‌قدم با دیگر همکاران در این راه دشوار حرکتی رو به جلو داشته باشیم. نظام آموزشی جدید که از آن با نام «شش،سه،سه» یاد می‌شود تنها یک نام و تقسیم بندی صرف نیست و از همین ابتدای امر با بحرانی که برای تامین مدرس مقطع ابتدایی و اختلالی که در ساعات تدریس همکاران مقطع راهنمایی ایجاد کرده خود حاکی از نیازمندی ما به برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این زمینه می‌باشد.

سال تحصیلی 92-91 برگی مهم در کتاب تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد و آغازی بر این تحول  .نظام آموزشی جدید ظرفیت‌های بالقوۀ زیادی برای پیشرفت و اعتلای سطح کیفی آموزش در ایران را دارا است و این موضوع را می‌توان از مشاهدۀ پیشرفت کشورهای دیگری که مدل آموزشی مشابه ما را تجربه می‌کنند برداشت کرد. پیشتر طرح های جزئی و کلی دیگری را در این زمینه امتحان کرده‌ایم. برای نمونه نظام ترمی واحدی را همگی به خاطر داریم که پس از مدتی بدلیل مشکلات عدیده‌ای که ایجاد کرد به راحتی کنار گذارده شد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر تمایل داشته باشیم سند تحول بنیادین سند افتخار آموزش و پرورش باشد نیاز به همکاری جمعی در این زمینه خواهد بود و برهیچ‌کس پوشیده نیست که در صورت عدم همکاری جمعی، با نواقص نظام قدیم که طرح جدید از لحاظ تقسیم‌بندی پایه‌ها به آن شباهت دارد برخورد خواهیم کرد. 

                                                                                       

احسان افشارمنش
آخرین نظرات

مفهومی درس بخوان!

جمعه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۴۹ ق.ظ

اگر بخواهید حجم وسیعی از اطلاعات را به خاطر بسپارید و سرعت به یاد آوردن مطالب را افزایش دهید و مطالب در ذهن شما عمیق تر شکل بگیرد باید به یادگیری مفهومی بپردازید.

با یادگیری مفهومی:

- سرعت یادگیری بالا می رود.

- یادگیری مطالب راحت تر می شود.

- حجم بیشتری از اطلاعات در ذهن باقی می ماند.


مراحل یادگیری مفهومی


قدم اول


هنگام مطالعه در ابتدا به این نکته توجه کنید که چه چیزی را می خواهید یاد بگیرید. تیترها و سرفصل های را کامل بخوانید و آن ها را به صورت سوال در آورید تا در هنگام مطالعه با پاسخ به آن سوال ها به میزان تسلط خود بر مطالب آن درس پی ببرید. زمانی که نقشه یک فصل از یک درس در ذهن تان نقش ببندد متوجه می شوید چه چیزی را باید یاد بگیرید. در درس آزمون در ابتدای هر فصل مشخص شده است که در مطالعه خود چه مباحثی را باید بخوانید و این امر شما را به هدف اول مطالعه می رساند.


قدم دوم


هنگامی که تا حدودی با سرفصل ها و تیترها آشنا شدید باید بین مطالبی که از قبل بلد هستید و مطالب جدید ارتباط برقرار کنید. برای یادگرفتن یک مطلب جدید شما باید بدانید چه مباحثی را به عنوان پیش نیاز بلد باشید و قبل از شروع به مطالعه، آنها را مرور کنید.


قدم سوم


مطالعه عمیق مطالب و درک کامل مباحث است.


در این مرحله شما شروع به مطالعه دقیق یک مبحث می کنید. به شکل ها ، نمودارها و مثال های آورده شده در کتاب توجه کنید و در هنگام خواندن ، نکته های مهم در هر پاراگراف را مشخص کنید. زمانی که هر مطلبی را از هر درسی می خوانید برای آن یک مثال بیاورید. مثال هایی که تایید کننده آن مفهوم و مطلب باشد. اگر مثال ها، مثال هایی باشند که شما در زندگی روزمره خود به کار می برید بهتر در ذهن می مانند. مطالب و مفاهیمی را که انتزاعی هستند و قابل مشاهده نیستند در ذهن خود تصویر سازی کنید. با ربط مطالب به یک تصویر ذهنی که می تواند خیالی یا خنده دار باشد، سرعت یادآوری آن افزایش می یابد.


قدم چهارم


تمرین حل کردن این امکان را به شما می دهد تا بر مطالب خوانده شده تسلط بیشتری پیدا کنید و به میزان یادگیری خود بپردازید در این صورت به نقاط ضعف و قوت پی می برید. تمرین های پاسخ دار همیشه این امکان را به شما می دهد که بعد از مطالعه به میزان یادگیری خود پی ببرید و با مراجعه به پاسخ سوال ها یک بار دیگر مطالب را مرور کنید.


تمرین های بی پاسخ این امکان را به شما می دهد که برای پیدا کردن جواب درست تلاش بیشتری نمایید و شما با سوالات درگیرتر خواهید شد. آیا شما متوجه این امر شده اید. زمانی که اسم چیزی یا مطلبی را که می خواهید به یاد نمی آورید دچار مشکل می شوید و تمام روز به آن فکر می کنید تا به خاطر آورید تا زمانی هم که این اتفاق نیفتد از تلاش دست بر نمی دارید. زمانی که به یاد آوردید، آن مطلب برای همیشه در ذهن تان باقی می ماند. تمرین های بی پاسخ را اگر هم با همین تلاش انجام دهید بیشتر در ذهن تان می ماند، زیرا برای حل آنها تلاش بسیار زیادی می کنید.


قدم پنجم


خلاصه نویسی مهم ترین مرحله مطالعه مفهومی است و کمک می کند تا در زمان محدود، دوره کردن درس مربوطه راحت تر شود . خواندن یک مطلب به شما این امکان را می دهد تا مطالب در حافظه کوتاه مدت شما قرار گیرد. برای انتقال مطالب به حافظه بلند مدت باید بارها و بارها مطلب دوره شود. با توجه به این امر که ممکن است زمان کافی برای مطالعه تمام مطالب درسی نباشد، خلاصه های کم حجم شامل نکات مهم امکان مرور سریع را به شما می دهد.


در خلاصه های خود از نمودار، چارت و تهیه یک نقشه ذهنی از مطالب استفاده کنید. هیچ گاه همه مطالب را در خلاصه های خود یادداشت نکنید و فقط نکات مهم را یادداشت نمایید.


قدم ششم


مرور کردن بهترین روش برای تثبیت مطالب در حافظه است. هر چقدر میزان مرور بیشتر باشد مطالب در حافظه بلند مدت شما ثبات پیدا می کند. برای مرور کردن سریع از خلاصه های خود می توانید استفاده کنید.

نظرات (۱)

احسنت
این صفحه رو ذخیره کردم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">