seyedrezabazyar>

مشاورین کرمان

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان وبسایت مشاورین :

کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم.

طرح تحول بنیادین که سال های تحصیلی  کنونی آغازی عملی بر تئوری مطرح شدۀ آن به شمار می‌آید ما را برآن داشت تا همسو با این تحول عظیم در عرصۀ تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم گام برداریم و نشریه‌ای داخلی تهیه و انتشار دهیم و از این طریق هم‌قدم با دیگر همکاران در این راه دشوار حرکتی رو به جلو داشته باشیم. نظام آموزشی جدید که از آن با نام «شش،سه،سه» یاد می‌شود تنها یک نام و تقسیم بندی صرف نیست و از همین ابتدای امر با بحرانی که برای تامین مدرس مقطع ابتدایی و اختلالی که در ساعات تدریس همکاران مقطع راهنمایی ایجاد کرده خود حاکی از نیازمندی ما به برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این زمینه می‌باشد.

سال تحصیلی 92-91 برگی مهم در کتاب تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد و آغازی بر این تحول  .نظام آموزشی جدید ظرفیت‌های بالقوۀ زیادی برای پیشرفت و اعتلای سطح کیفی آموزش در ایران را دارا است و این موضوع را می‌توان از مشاهدۀ پیشرفت کشورهای دیگری که مدل آموزشی مشابه ما را تجربه می‌کنند برداشت کرد. پیشتر طرح های جزئی و کلی دیگری را در این زمینه امتحان کرده‌ایم. برای نمونه نظام ترمی واحدی را همگی به خاطر داریم که پس از مدتی بدلیل مشکلات عدیده‌ای که ایجاد کرد به راحتی کنار گذارده شد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر تمایل داشته باشیم سند تحول بنیادین سند افتخار آموزش و پرورش باشد نیاز به همکاری جمعی در این زمینه خواهد بود و برهیچ‌کس پوشیده نیست که در صورت عدم همکاری جمعی، با نواقص نظام قدیم که طرح جدید از لحاظ تقسیم‌بندی پایه‌ها به آن شباهت دارد برخورد خواهیم کرد. 

                                                                                       

احسان افشارمنش
آخرین نظرات

شیوه مطالعه کنکوری (زیست شناسی)

چهارشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۵۸ ب.ظ

از آنجا که درس زیست مهمترین درس رشته تجربی است، خیلی با خودم فکر کردم و بهتر دیدم که شیوه مطالعه درس زیست شناسی را از زبان شایان میربابایی رتبه 1 کشور بخوانید:

شایان پور میربابایی علاوه بر آنکه رتبه ۱ کشور در رشته ی تجربی را به دست آورد یک رکورد منحصر به فرد دیگر هم برجا گذاشت . درصد زیست او در کنکور ۱۰۰ شد. دانش آموزان زیادی می خواستند بدانند که روش مطالعه شایان برای این درس چگونه بوده که به این موفقیت رسیده است. متنی مصاحبه‌ای از او  در مورد روش مطالعه ی زیست پیدا کردم .البته همان طور که خود شایان هم در مصاحبه اشاره کرده روش مطالعه هر کس مخصوص به خودش است و دانش آموزان با آشنایی با روش های مطالعه ی دیگران می توانند به روش مطالعه مطلوب خود دست پیدا کنند.

چطور توانستم زیست را 100 درصد بزنم!!!

یک سری از دانش آموزان هستند که فکر می کنند حتما دبیر خصوصی برای زیست داشتید . برای  آنها چه جوابی دارید ؟

من دبیر خصوصی نداشتم اما دبیرهای خیلی خوبی داشتم که از آنها بهترین استفاده را بردم. آقای میر محمدی در سال دوم و آقای  همتی در سال های سوم و چهارم دبیرهای زیستم بودند. در اینجا از آنها تشکر ویژه می کنم . هم به لحاظ درس دادن و امتحان گرفتن و هم به لحاظ ارتباط دوستانه ای که با دانش آموزان داشتند.

مهم ترین منبع مطالعه ی زیست شما چه بود ؟

مهم ترین منبع من ، کتاب درسی ام بود و نکات مهم از تست ها را هم در کتاب درسی ام یادداشت می کردم.

روش مطالعه ی شما برای درس زیست چگونه بود که اینقدر خوب جواب داد؟

روش مطالعه هر کس مخصوص به خودش است . من از این روش استفاده کردم و از آن نتیجه گرفتم. در ابتدا متن کتاب درسی را کامل می خواندم . خیلی با دقت این کار را انجام می دادم  . اگر نکته ای وجود داشت که با مطالب قبلی ارتباط داشت ، استنتاج خود را یادداشت می کردم . شکل های کتاب را هم بررسی می کردم و نکات آن را یادداشت می کردم . این یادداشت برداری های من در خود کتاب درسی و گوشه های آن بود. بعد از آنکه چند دور مطالعه می کردم و به تسلط نسبی می رسیدم سراغ تست زدن می رفتم .

اولویت شما برای تست زدن چگونه بود ؟ و بعد از تست زدن چه می کردید ؟

در کل تست های کنکور را برای خودم در اولویت قرار می دادم.کنارتست هایی که غلط جواب داده بودم یا جواب نداده بودم، برای خودم علامت می زدم تا بعدا به این تست ها توجه کنم. به جواب همه ی تست ها – حتی تست هایی که درست جواب داده بودم – نگاه می کردم تا اگر نکته یا استدلال بهتری وجود دارد از آن استفاده کنم . نکات تست ها را هم در خود کتاب درسی می نوشتم .

احتمالا کتاب درسی شما باید پر از نوشته و نکته باشد؟

بله

در هفته چقدر برای زیست وقت می گذاشتی ؟

در سال چهارم به طور میانگین ۱۲ ساعت در هفته وقت می گذاشتم البته دوستانی داشتم که بیشتر هم وقت می گذاشتند و این زمان مخصوص به هر فرد است.

با توجه به اینکه درصدهای دیگر شما هم در کنکور خوب بوده ، چگونه غرق در مطالعه ی زیست نمی شدید و به درس های دیگر هم توجه می کردید ؟

با تکمیل دفتر برنامه ریزی و برنامه ریزی خودم این کار را انجام می دادم . دفتر برنامه ریزی به تعادل کمک می کند تا به همه ی درس ها توجه کنی.

آیا روش دیگری هم برای مطالعه زیست داشتید که بخواهید به آن اشاره کنید ؟

گاهی اوقات برای خودم تست طراحی می کردم . سعی می کردم پیش بینی کنم کدام قسمت ها و کدام نکته ها می تواند مورد توجه طراحان باشد. برای قسمت های حفظی و فرار زیست از خلاصه برداری هم استفاده می کردم .فصل چرخه ها را برای خودم خلاصه کردم . برای نکات سه فصل آخر زیست پیش ۲هم جدول درست کرده بودم تا مطالب را بهتر به یاد بسپارم.

  • احسان افشارمنش

نظرات (۱)

سلام من شما را خیلی تحسین میکنم که برای موفقیتون بهای اونا پرداختید.امیدوارم موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">