seyedrezabazyar>

مشاورین کرمان

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان وبسایت مشاورین :

کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم.

طرح تحول بنیادین که سال های تحصیلی  کنونی آغازی عملی بر تئوری مطرح شدۀ آن به شمار می‌آید ما را برآن داشت تا همسو با این تحول عظیم در عرصۀ تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم گام برداریم و نشریه‌ای داخلی تهیه و انتشار دهیم و از این طریق هم‌قدم با دیگر همکاران در این راه دشوار حرکتی رو به جلو داشته باشیم. نظام آموزشی جدید که از آن با نام «شش،سه،سه» یاد می‌شود تنها یک نام و تقسیم بندی صرف نیست و از همین ابتدای امر با بحرانی که برای تامین مدرس مقطع ابتدایی و اختلالی که در ساعات تدریس همکاران مقطع راهنمایی ایجاد کرده خود حاکی از نیازمندی ما به برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این زمینه می‌باشد.

سال تحصیلی 92-91 برگی مهم در کتاب تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد و آغازی بر این تحول  .نظام آموزشی جدید ظرفیت‌های بالقوۀ زیادی برای پیشرفت و اعتلای سطح کیفی آموزش در ایران را دارا است و این موضوع را می‌توان از مشاهدۀ پیشرفت کشورهای دیگری که مدل آموزشی مشابه ما را تجربه می‌کنند برداشت کرد. پیشتر طرح های جزئی و کلی دیگری را در این زمینه امتحان کرده‌ایم. برای نمونه نظام ترمی واحدی را همگی به خاطر داریم که پس از مدتی بدلیل مشکلات عدیده‌ای که ایجاد کرد به راحتی کنار گذارده شد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر تمایل داشته باشیم سند تحول بنیادین سند افتخار آموزش و پرورش باشد نیاز به همکاری جمعی در این زمینه خواهد بود و برهیچ‌کس پوشیده نیست که در صورت عدم همکاری جمعی، با نواقص نظام قدیم که طرح جدید از لحاظ تقسیم‌بندی پایه‌ها به آن شباهت دارد برخورد خواهیم کرد. 

                                                                                       

احسان افشارمنش
آخرین نظرات

دوستان عزیز رشته تجربی در این پست با نحوه مطالعه رتبه های برتر در درس زیست شناسی آشنا میشیم و بررسی میکنیم که برترین ها چطور توانستند در درس زیست شناسی به نتیجه برسند.


نکته‌ی جالبی که از جمع‌بندی نکات ذکر شده توسط همه افراد می‌توان بیان کرد، اینست که :

*همه به اهمیت کتاب درسی در درس زیست اشاره ویژه داشته اند.

*مطالعه‌ی هر روزه درس زیست در برنامه‌ی مطالعاتی تمامی رتبه های برتر دیده می‌شود.

*ترکیبی خواندن مبحث‌های کتاب درسی (دوم ، سوم و پیش)

.

زهرا کلاه‌چی/ رتبه۱۹منطقه ۲ کنکور۹۳/ درصد ۱۰۰ زیست‌شناسی در کنکور۹۳

من در درس زیست‌شناسی توانستم در کنکور درصد ۱۰۰ را کسب کنم.

با این وحود که در آزمون‌های کانون به ندرت صد می‌زدم و نکته دقیقاً همین جاست. من با این‌که صد نمی‌زدم ولی هرگز ناامید نشدم و بنابراین برای یادگرفتن آزمون می‌دادم نه برای به دست آوردن رتبه.

 نکته دیگر این است که علی‌رغم این‌که هر سال سؤالات سخت‌تر می‌شوند و سؤالات جدیدی مطرح می‌شوند اما به هر حال از کتاب درسی طرح می‌شوند پس متن کتاب درسی باید بارها و بارها خوانده شود و هم‌جنین یک حافظه تصویری در ذهن خود به‌وجود بیاوریم.

 نکته دیگر این‌که بعد از کتاب درسی مهم‌ترین منبع برای داوطلبان، کلاسور ارزیابی است که خود داوطلب می‌نویسد.


.

فاطمه فاضلی‌فرد/ رتبه ۶ کشورسال۹۳

مواردی که به تسلط من بر روی درس زیست کمک کرد:

۱-خواندن دقیق کتاب درسی

۲-ارتباط دادن بخش‌های مختلف فصلها و کتاب‌ها با یکدیگر

۳-توجه به اشکال و تصاویر براساس کتاب مصور

۴-زدن تست‌های استاندارد کنکور و آزمون

۵-مرور مجدد مطالب دربازه‌های زمانی مختلف

۶-تحلیل سؤالات آزمون و یادگیری براساس تحلیل و تصحیح سؤالات

۷-نگاه کردن به مطالب از دید طراح

۸-هر روز زیست می‌خوندم


.

علیرضا رضائی / رتبه ۹ کشور سال۹۳

نقطه قوت پایدار من درس زیست بود، زیرا:

۱-متن کتاب درسی  را با وسواس زیاد می‌خواندم.

۲-نکات ترکیبی را کامل می‌نوشتم

۳-سه کتاب را با هم می‌خواندم

۴-تست‌های کنکور و آزمون را دقیق و گزینه‌ به گزینه تحلیل می‌کردم.

۵-مرور مستمر داشتم

۶- و هر روز زیست می‌خواندم


          و حاشیه می‌نوشتم


          و سوال طرح می‌کردم


 .

حسین خاکپور/ رتبه ۱۰ کشور سال۹۳      

روز کنکور برای درس زیست شناسی نتیجه مطلوب کسب کردم و دلائل آن را به شرح زیر ارزیابی می‌کنم:

۱- علاقه زیاد

۲- بها دادن به متن کتاب درسی و دقت و تمرکز زیاد هنگام خواندن کتاب درسی

۳- مرورهای هر روزه

۴- پیوستگی به برنامه راهبردی که باعث توازن میان پایه‌ها و پیش‌دانشگاهی می‌شود.

۵- حل سؤالات استاندارد و پیدا کردن نکات مهم مورد توجه طراحان

۶- اکتفا نکردن به حل تست‌ها و بررسی کامل آن‌ها و سعی در طرح تست مشابه ‌آن‌ها

۷- پرهیز از تعدد منابع

۸- خلاصه نویسی و حاشیه‌نویسی


 .

محمد سجاد شعبانی‌پور/ رتبه ۱۰منطقه ۱سال۹۳

من در ابتدای سال درصدم در درس زیست در آزمون‌های کانون ۵۰ بود(البته حدوداً) اما به مرور زمان با مطالعه دقیق‌تر به ۸۸ رسید .

روش خواندن: به‌صورت دقیق می‌خواندم به‌طوری که در بار بیستم هم مثل بار اول می‌خواندم یعنی سعی می‌کردم نکات را دقیق بخوانم.

 ضمناً سعی می‌کردم در مورد شکل‌ها و مسائلی که مشکل داشتم نکات یادگرفته شده از سال‌های مختلف را به یک دیگر ارتباط دهم و نکات ارتباطی را برای خودم بنویسم.


.

مریم سببی/ رتبه‌ی ۷۴ سال ۸۹/ پزشکی شهید بهشتی

۱-من دانش‌آموز ریاضی بودم که در سال آخر تغییر رشته دادم، در نتیجه باید درس زیست را خودم به حد بالا می‌رساندم.

۲- همواره با معلم زیست خودم صحبت می‌کردم (در ساعات بعد از کلاس)، اشتباهاتم را می‌گفتم و با هم منشأ این که چرا اشتباه کردم را بررسی می‌کردیم و راه‌های بهتر کردن را پیدا می‌کردیم.

۳- بعد از ۲ بار خواندن کتاب، تست تمرین می‌کردم، این باعث می‌شد بدانم از نظر طراحان سؤال کدام قسمت‌های کتاب اهمیت بیش‌تری دارند و دوباره کتاب درسی را می‌خواندم و به نکات آن بیش‌تر دقت می‌کردم.

۴- بر خلاف خیلی از دوستانم که از کتاب‌های زیادی استفاده می‌کردند از حداکثر ۲ کتاب استفاده می‌کردم ولی آن‌ دو را خیلی کامل و مفهومی ‌خواندم. به طوری که بعد از تمام کردن تست‌ها و رفع اشکال و بدون در نظر داشتن این‌که این کتاب تست است، شروع به خواندن پاسخ‌نامه‌ی آخر کتاب می‌کردم و این باعث می‌شد خیلی از نکات را مرور کنم.

۵- تقریباً هر روز زیست می‌خواندم، به طوری که بعد از عید می‌گفتم کل زیست‌‌شناسی ۳۰ فصل است در هر ماه می‌توانم کل زیست را مرور کنم.

۶- بی دقتی‌های خودم را جدی می‌گرفتم و با دقت می‌نوشتم تا همواره مرور کنم.


.

خدیجه گردی/ دانشجوی دندان‌‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

درس اول و مهم ترین درس رشته تجربی زیست:

مواردی که من اجرا می کردم و بر روی این درس تسلط پیدا کرده بودم، بدین شرح است:

۱-نکات آزمون‌ها و کتا‌ب‌های کمک درسی را به کتاب درسی منتقل کردم.

۲- در درس زیست، تمام ویژگی‌های گروه‌ها را (حشرات، ماهی‌ها و . . .)

طبقه‌بندی کردم، در واقع نوعی ترکیب‌بندی ویژگی کردم.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">