seyedrezabazyar>

مشاورین کرمان

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان وبسایت مشاورین :

کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم.

طرح تحول بنیادین که سال های تحصیلی  کنونی آغازی عملی بر تئوری مطرح شدۀ آن به شمار می‌آید ما را برآن داشت تا همسو با این تحول عظیم در عرصۀ تعلیم و تربیت دانش‌آموزان این مرز و بوم گام برداریم و نشریه‌ای داخلی تهیه و انتشار دهیم و از این طریق هم‌قدم با دیگر همکاران در این راه دشوار حرکتی رو به جلو داشته باشیم. نظام آموزشی جدید که از آن با نام «شش،سه،سه» یاد می‌شود تنها یک نام و تقسیم بندی صرف نیست و از همین ابتدای امر با بحرانی که برای تامین مدرس مقطع ابتدایی و اختلالی که در ساعات تدریس همکاران مقطع راهنمایی ایجاد کرده خود حاکی از نیازمندی ما به برنامه‌ریزی‌های بیشتر در این زمینه می‌باشد.

سال تحصیلی 92-91 برگی مهم در کتاب تاریخ آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد و آغازی بر این تحول  .نظام آموزشی جدید ظرفیت‌های بالقوۀ زیادی برای پیشرفت و اعتلای سطح کیفی آموزش در ایران را دارا است و این موضوع را می‌توان از مشاهدۀ پیشرفت کشورهای دیگری که مدل آموزشی مشابه ما را تجربه می‌کنند برداشت کرد. پیشتر طرح های جزئی و کلی دیگری را در این زمینه امتحان کرده‌ایم. برای نمونه نظام ترمی واحدی را همگی به خاطر داریم که پس از مدتی بدلیل مشکلات عدیده‌ای که ایجاد کرد به راحتی کنار گذارده شد. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر تمایل داشته باشیم سند تحول بنیادین سند افتخار آموزش و پرورش باشد نیاز به همکاری جمعی در این زمینه خواهد بود و برهیچ‌کس پوشیده نیست که در صورت عدم همکاری جمعی، با نواقص نظام قدیم که طرح جدید از لحاظ تقسیم‌بندی پایه‌ها به آن شباهت دارد برخورد خواهیم کرد. 

                                                                                       

احسان افشارمنش
آخرین نظرات

دوران جمع بندی، مرحله سوم

جمعه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۴۴ ب.ظ

اسم آن را دوران جمع‌بندی می گذاریم؛ اما کیفیت عمل به آن در این ماه‌ها و هفته‌های پایانی خیلی با هم فرق دارد. با ما باشید تا در تقویم هفته‌های باقی‌مانده، راه و رسم جمع‌بندی‌های صحیح و به‌موقع را دریابید.

خرداد (مرحله سوم جمع‌بندی)

پس از پایان یافتن امتحانات، زمان تمرین مهمی فرا می‌رسد که برای شما بچه‌ کنکوری‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در این تمرین شما نمایش کنکور را در خانه برای خودتان بازسازی می‌کنید و در فاصله‌ پایان امتحانات تا یک هفته قبل از کنکور اجرای این تکنیک را ادامه می‌دهید. در این دوران هنر امتحان دادن و تنظیم وقت و آخرین مراحل اشکال‌گیری را می‌آموزید.

برنامه‌ریزی آزمون

اگر دانش‌آموز ضعیف و متوسطی هستید، نیمی از این دوران را به فواصل سه روزه و نیم دوم آن را به فواصل دو روزه تقسیم کنید و در هر کدام از این فواصل از خود آزمون بگیرید. ولی اگر قوی هستید کل دوران را به فواصل دو روزه تقسیم کنید و برای هر دو روز یک آزمون در نظر بگیرید...

اشکال‌یابی

پس از آزمون، سوال‌ها را تصحیح کنید و نمره دهید. ببینید اشکال‌تان کجاست؟ تا آزمون بعد فرصت دارید آن‌ها را برطرف کنید. 

در مرحله اول تست هایی را که بلد هستید ولی به‌ هر دلیل به آن‌ها پاسخ نادرست داده‌اید، بررسی کنید. در این بررسی ها متوجه می شوید چه مباحثی را نمی‌دانید یا خوب و عمیق نخوانده‌اید، آن ها را مجدد بازخوانی کنید و مو را از ماست بیرون بکشید. مباحث را عمیقا یاد بگیرید و حتی در صورت لزوم از معلم و دوستان تان کمک بگیرید و رفع اشکال کنید. طوری اشکال‌ها را برطرف کنید که در آزمون‌های بعدی تکرار نشود. مراقب باشید سر خودتان کلاه نگذارید. نکته کلیدی در این مرحله این است که به هیچ‌وجه برای رفع اشکال به خواندن پاسخ‌نامه اکتفا نکنید. 

در مرحله دوم ببینید در تست‌های چه مباحثی کُند عمل کرده‌اید یا مسلط نبوده‌اید و چرا. تست ها باعث کمبود وقت شما در آزمون شده‌اند، آن‌ها را شناسایی کنید و با انجام تست و تمرین زمان‌بندی شده، بر آن‌ها مسلط شوید. هنوز هم برای یادگیری روش ها و فرصت های جدید به کمک معلم یا دوستان خود، زمان دارید تا آن را جایگزین روش‌های خود کنید. 

همه این فعالیت‌ها به گونه‌ای است که بچه‌های گروه تجربی و ریاضی می‌توانند در هر روز 4 درس و بچه‌های گروه انسانی و هنر 6 درس را مرور و رفع اشکال کنند. قطعا مرور و رفع اشکال برخی درس‌ها سریع‌تر و برخی دیگر طولانی‌تر خواهد شد. به همین دلیل الزامی ندارید برای همه دروس به مقدار مساوی وقت بگذارید. رفع اشکال در دروس عمومی را درس به درس و دروس اختصاصی را مبحثی انجام دهید.

دسته ای از اشتباهات شما از قبیل بی دقتی محاسباتی، درست نخواندن صورت سوال، بی دقتی و عجله در انتخاب گزینه و غیره ... مربوط به اشتباهات علمی نمی باشد و ممکن است در هر آزمون تکرار شود. بررسی کنید که کدام دسته از این اشتباهات را هر آزمون تکرار می کنید و با تمرین بیشتر در آزمون های بعدی آن را به حداقل برسانید.

منبع آزمون

منبع تستی که در این مقطع زمانی به شما برای رفع اشکال و اشکال یابی کمک می کند سوال های کنکور سراسری 5 سال اخیر داخل و خارج کشور است. با بررسی این سوال ها، ارزش سوالی هر مبحث برای تان مشخص می شود و نا خود آگاه برای مباحثی که ارزش  سوالی بالاتری دارند، وقت بیشتری صرف می کنید. 

با توجه به تشابه سبک سوا ل ها در اکثر درس ها در 5 سال اخیر تیپ سوال های طرح شده از هر مبحثی نیز مشخص می شود و به شما نشان می دهد که در هر مبحثی بیشتر آمادگی پاسخ به چه تیپ سوالی را باید داشته باشید. 

تشابه سوال های درس های مشترک بین گروه های مختلف، در کنکور سال های اخیر می تواند در درس های مشترک به شما کمک کند.

در 5 سال اخیر تعدادی از سوال های کنکور سراسری خارج از کشور در کنکور سراسری داخل کشور سال بعد و بالعکس، در گروه های مختلف تکرار شده است. بنابراین سوال های کنکور سراسری خارج کشور 5 سال اخیر را نیز بررسی کنید.

در فواصل زمانی بین آزمون ها چه کنیم؟

ممکن است بعد از چند بار آزمون دادن و تمرین کردن کنکور در خانه روی غلطک بیافتید و بین دو آزمون با وقت اضافه مواجه شوید. در این‌صورت می توانید برای دروسی که نمره پایین‌تری دارید، مثلا در درس زبان انگلیسی، سوال‌های کنکور سراسری سایر گروه‌ها مانند: هنر، زبان و... را در نظر گرفته و در برنامه خود بگنجانید. هرچقدر تعداد آزمون هایی که می دهید بیشتر باشد، تسلط و سرعت عمل شما بر روی آن درس بیشتر خواهد شد.

دانش آموزان قوی که اشکال‌های کمتری دارند، می‌توانند فاصله بین آزمون‌ها را کم کنند یا آزمون رشته‌های دیگر را به برنامه خود اضافه کنند. مثلا بچه‌های ریاضی می‌توانند از آزمون‌های رشته تجربی (منهای درس ریاضی)، به‌عنوان آزمون‌های تکمیلی استفاده کنند یا بچه‌های تجربی برعکس. بچه‌های انسانی هم می‌توانند از درس‌های عمومی سایر رشته‌ها استفاده کنند و...

اگر دانش آموز ضعیفی هستید و این فرصت دو یا سه ‌روزه بین آزمون‌ها برای رفع اشکال شما کافی نیست باید به گونه ای این کمبود وقت را جبران کنید. در این حالت چون اشکالات شما زیاد است و مباحث نخوانده زیاد دارید از روش مطالعه انتخابی برای مطالعه مباحث خاص که ارزش سوالی بیشتری در کنکور دارند، استفاده کنید و از فعالیت روی مباحث کم‌ارزش‌تر اجتناب کنید.

نتیجه گیری کنید

در پایان تمام این تلاش ها آنچه برای شما بیشتر مفید است و به کار شما می آید، نتیجه گیری از آزمون هایی است که در منزل انجام می دهید. برای این کار بعد از هر آزمون نتیجه گیری از عملکرد خود داشته باشید. گرفتن درصد در عینی بودن این نتیجه گیری به شما کمک می کند. یادتان باشد که این درصدها را در آزمون های مختلف با هم مقایسه کنید. در این مقایسه هاست که مشخص می شود آیا اشکال یابی هایی که برای آزمون انجام داده اید مفید واقع شده و به ثبات در آن درس رسیده اید یا هنوز نیاز به تمرین و حل تست های بیشتری در آن درس یا مبحث دارید.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">