seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

تند بخوانید

دوشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳ ب.ظ

پیشرفت تکنولوژی و رشد سریع علوم،ضرورت دستیابی به مهارت تندخوانی و درک مطلب را بیش از پیش افزایش داده است.این در حالی است که راه‌کار های کلی برای کسب نتیجه مطلوب وجود دارند که باید مدنظر قرار گیرند. در ادامه 12 تکنیک برای تندخوانی را با شما به اشتراک می گذاریم:


خواندن مطلب مورد نظر در صبح زود علاوه بر بالا بردن قدرت تمرکز،سرعت مطالعه را نیز دوبرابر می کند.

خواندن عناوین و مطالب چاپ شده روی جلد کتاب در ابتدا و انتهای کتاب،اطلاعاتی راجع به موضوع و نحوه بیان آن به دست می دهد.اغلب اوقات نظر برخی از خوانندگان روی جلد انتهایی کتاب چاپ می‌شود که تا حدی بیانگر کیفیت مطالب آن است.

کمک گرفتن از واژه نامه انتهای کتاب ، به درک واژه‌های بیان شده کمک شایانی می کند.

مطالب مورد مطالعه باید اولویت بندی شده و در سه دسته کم اهمیت ، دارای اهمیت متوسط و پر اهمیت گنجانده شوند.مطالعه مطالب با شروع از رده بندی پراهمیت و پایان دادن به آن در رده کم اهمیت،سرعت خواندن را افزایش می دهد.علاوه بر این خواندن مطالب مناسب با توانایی ذهنی و هوشیاری ،قدرت درک مطلب را افزایش می دهد.

هنگام مطالعه مطالب واقعی ، مطالعه سطحی فهرست مطالب و یا جمله اول و آخر هر پاراگراف ، یک دید کلی راجع به موضوع در فرد ایجاد می‌کند که به بالا رفتن میزان درک مطلب و افزایش سرعت مطالعه کمک خواهد کرد.

در نظر گرفتن عنوان هر فصل و سپس طرح سؤالات متفاوت در ذهن راجع به آن ، بر کیفیت درک مطلب تأثیر گذار است زیرا پس از طرح سؤال در ذهن ، مغز در پی یافتن پاسخی برای آن برآمده و قدرت تمرکز بیشتر خواهد شد.

محیط مطالعه و شرایط فیزیکی بدن نیز بر قدرت گیرایی تأثیر گذارند.به گفته پژوهشگران مطالعه کتاب روی صندلی راحت و دمای مناسب ، گیرایی و درک مطلب را افزایش می دهد.

هنگام مطالعه پیام‌ها و یا مطالب و نامه‌های جزئی و کوتاه ، بهتر است که نام های مهم ، تاریخ ها و محل های ذکر شده در آن یه صورت خلاصه یادداشت شوند.

به گفته برخی از متخصصان،رنگی کردن نکات مهم با ماژیک،گاهی باعث می‌شود امکان درک کلی مطلب از دست برود.

با یک نظر اجمالی می‌توان تا حدی بخش‌های مهم کتاب را از سایر بخش‌ها جدا کرده و ابتدا به مطالعه بخش‌های مهم آن پرداخت.یعنی هنگام مطالعه یک کتاب ریاضی و در صورت علاقه‌مندی به مبحث مثلثات ابتدا باید آنرا به طور دقیق مطالعه کرده و سای فصول را با یک نظر کلی مطالعه کرد.

از آنجایی که پیچیدگی برخی از متون بیشتر است،لذا مطالعه آن‌ها نیز به زمان بیشتری نیاز دارد.از اینرو سرعت مطالعه متون مختلف با هم تفاوت دارد.

کلاس‌های مختلفی برای آموزش تندخوانی وجود دارد که با ثبت نام دانش آموزان در آن ها،سرعت مطالعه و مهارت درک مطلب آن‌ها بیشتر خواهد شد.


آموزش این نکات و راهکار ها به دانش آموزان با بالا بردن سرعت خواندن و قدرت درک مطلب در آنها،میزان موفقیت آن‌ها را نیز بیشتر می کند، ان شا الله.

نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">