seyedrezabazyar>

مشاور تحصیلی احسان افشارمنش

++این مطلب توسط احسان افشارمنش تهیه و نشر گردیده است++
مشترک روزنامه مشاورین شوید
پس از تکمیل فرآیند ثبت نام، ایمیل دریافتی را تایید نمایید.
یادداشت سردبیر

زکات علم، نشر آن است!

دوستان و همراهان عزیز:
کلام آغازین را از مدیریت محترم وبلاگ بیان وام می گیرم; هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. فراموش نکنیم که زکات علم نشر آن است و برای سهیم کردن دیگران در آنچه کسب کرده ایم لحظه‌ای نباید درنگ کنیم. 
این وبسایت با دو آدرس: 
در دسترس می‌باشد.                                                                              
احسان افشارمنش
مشاور و روانشناس بالینی

رزرو وقت مشاوره حضوری برای رزرو وقت روی عکس کلیک کن

برای امتحانات آماده ای؟

سه شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۳۶ ق.ظ

به روزهای سرنوشت ساز امتحانات پایانی نزدیک می شویم...اکنون که در آستانه برگزاری امتحانات پایان سال قرار داریم، ضمن آرزوی موفقیت برای شما دانش آموزان، لازم میبینم نکاتی چند در خصوص مطالعه بهتر و کسب کارائی هرچه بیشتر در امتحان یادآوری نمایم. در واقع امتحان ابزاری برای ارزیابی مهارتهای یادگیری شماست. با این حال ممکن است برخی شرایط فیزیکی و ذهنی نحوه عملکرد شما را در امتحانات تحت تأثیر قرار دهد. «امتحانات درسی» نه تنها از نظر آموزشی موضوعی مهم به شمار می رود، بلکه از جنبه های دیگر نیز اهمیت دارد. امتحانات دانش آموزان هر یک از خانواده ها را به اندازه های متفاوتی تحت تأثیر قرار میدهد و گاه حتی به عنوان مهمترین دغدغه برای خانواده در میآید. قابل ذکر میباشد که در ایام امتحانات انواع بیماری ها مانند استرس ها ، فشارهای روحی و روانی ناشی از مسئله امتحان شایع هستند. بنابراین ذکر نکاتی چند که به رهایی از این بیماری ها و فشارهای روحی و نیز بهبود روند شما در امتحان کمک خواهد کرد، می تواند مفید واقع شود.

نکاتی که قبل از آزمون باید مورد توجه قرار گیرد:

 روزهای قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس‌پرتی می‌شود، کاملاً کنار بگذارید زیرا توجه به سایر چیزها باعث از بین رفتن تمرکز شما می‌شود و کاهش تمرکز، خود به خود اضطراب به وجود می‌آورد.

 همواره سعی کنید امنیت و آرامش را در خانه فراهم کنید و برای مطالعه، یک مکان آرام و بی سروصدا را مد نظر قرار دهید.

  در اتاقی که مطالعه می کنید، عوامل مزاحم از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه، تلویزیون و... را از خود دور نمایید.

 حتماً وسایل و مکان مطالعه را قبل از مطالعه، مرتب و منظم نمایید. تنها وسایلی را که واقعاً مورد نیازتان می باشد مقابل خود قرار دهید.

 هنگام مطالعه خود را به جای معلم قرار دهید و سؤالات امتحانی را طرح نمایید.

  نمونه سئوالات امتحانی سال های قبل را تهیه کنید و به بررسی آن ها بپردازید تا با نحوه و سبک طرح سئوالات آشنا شوید.

 برای امتحانات پایان ترم، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید و اشتباهات قبلی خود را بررسی کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.

 مطالعه عمیق و دقیق موضوعات درسی و ایجاد ارتباط ذهنی بین مطالب، کمک بزرگی به یادگیری بهتر دروس خواهد کرد.

  خلاصه کردن و بازنویسی مطالب می تواند کمک بزرگی در هنگام مرور و یادآوری مطالب بنماید.

  حتی المقدور برنامه مطالعه در ایام امتحانات را به گونهای تنظیم کنید که در شب امتحان، به میزان لازم استراحت داشته باشید. مطابق معمول هر شب استراحت کنید تا روز بعد با شادابی و نشاط بیشتری در جلسه امتحان حضور یابید.

  سعی کنید شام را مختصر و سبک میل کنید. اگر قبل از امتحان از غذایی سنگین استفاده کرده اید، خوب است به وسیله پیاده روی و ورزش های سبک به هضم آن کمک کنید.

 برنامه امتحانات را در محل مناسب به نحوی که در معرض دید باشد، نصب نمایید.

  اصولاً هر وقت فکری منفی به سراغ شما آمد، فوراً همان فکر را به شکل مثبت تغییر دهید و با صدای بلند برای خود تکرار کنید. مثلاً ممکن است فکرکنید: همه بچه‌ها یک دور کامل درس را خوانده‌اند و به آن مسلط هستند، اما من هنوز با کتاب سر و کله می‌زنم. اگر چنین فکری به سراغتان آمد بلافاصله به خود تلقین کنید که توانسته‌اید با مطالعه کافی و مفید، نمرات بهتری بگیرید و با صدایی رسا و بلند بگویید:" من قبلاً هم چنین امتحان‌هایی داده‌ام و اکثر مواقع هم نمره خوبی گرفته‌ام."

  پس از تلاش خود در درس خواندن و فهمیدن مطالب، خود را تشویق کنید و به خود پاداش دهید.

  با استفاده از نمونه سؤالات سال های قبل، امتحان آزمایشی از خودتان بگیرید و آن را تصحیح کنید. با این روش، علاوه بر کاهش اضطراب، درس هایی را که باید بیشتر تمرین کنید، تشخیص داده و بهتر می توانید اشکالات خود را رفع کنید.

  ازغیبت کردن در ایام نزدیک امتحان حتی الامکان خودداری کنید، زیرا در این دوران درس ها دوره می شوند و شما می توانید اشکالات احتمالی خود را از معلم بپرسید و آن ها را برطرف کنید.

  تماس تلفنی با دوستان در مورد این‌که چقدر خوانده‌اید، اغلب مفید نیست، زیرا سرعت مطالعه افراد با هم متفاوت است و سرعت یادگیری نیز یکسان نیست. پس میزان مطالعه دوستتان هیچ ارتباطی به شما ندارد و بهتر است در این مورد با دوستانتان صحبت نکنید، چون اغلب باعث استرس شما می شود.

 فضای اتاقتان را مرتب کنید: نامرتب بودن فضای اطرافتان بصورت ناخودآگاه باعث استرس شما می‌شود حتی مرتب نوشتن چک‌نویس هم باعث آرام شدن ذهن شما می‌شود. کتاب ها و وسایلتان را قبل از شروع امتحانات مرتب کنید. نمونه سؤالاتتان را که ممکن است پراکنده باشد، مرتب کنید، زیرا حتماً از آن ها استفاده خواهید کرد.

با امید موفقیت تک تک شما در امتحانات پایانی...


نظرات (۰)

برای نظر دادن اولین نفر باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">